Recordbrekend snelle winden ontdekt rond zwart gat

De winden nabij het supermassieve zwarte gat hebben een snelheid van meer dan 200 miljoen kilometer per uur!

Het gaat om een zogenoemde quasar-wind. Quasars zijn schijven heet gas die ontstaan rond supermassieve zwarte gaten in het centrum van grote sterrenstelsels. De schijven zijn groter dan de baan die de aarde rond de zon trekt en warmer dan het oppervlak van onze ster. “Zwarte gaten kunnen een massa hebben die miljarden keren groter is dan die van de zon,” vertelt onderzoeker Patrick Hall. Dat komt doordat zwarte gaten alles opslokken wat te dicht bij komt. “Maar wanneer materiaal richting het zwarte gat cirkelt, wordt een deel ervan weggeblazen door de hitte en het licht van de quasar. En dat zijn de winden die we nu detecteren.”

Sneller
“We hebben het over windsnelheden van twintig procent van de snelheid van het licht,” vertelt onderzoeker Jesse Rogerson. “Dat is meer dan 200 miljoen kilometer per uur. Dat is vergelijkbaar met een categorie 77-orkaan. En we hebben reden om aan te nemen dat er quasar-winden zijn die nog sneller zijn.”

“We hebben reden om aan te nemen dat er quasar-winden zijn die nog sneller zijn”

Trager
“We hebben niet alleen de snelste ultraviolette wind ooit ontdekt,” vertelt Hall. De onderzoekers stuitten in dezelfde quasar op een andere wind die veel trager bewoog. “Met slechts 140 miljoen kilometer per uur. We zijn van plan om deze quasar in de gaten te houden om te zien wat er nu gaat gebeuren.”

De onderzoekers hopen gaandeweg steeds meer te weten te komen over deze quasar-winden en de gevolgen die ze hebben voor hun omgeving. “Quasar-winden spelen een belangrijke rol in de totstandkoming van sterrenstelsels,” vertelt Rogerson. “Wanneer sterrenstelsels ontstaan, slingeren deze winden materiaal naar buiten en voorkomen dat sterren ontstaan. Als zulke winden niet zouden bestaan of minder krachtig waren, zouden we veel meer sterren in grote sterrenstelsels zien.”