De mensheid is weer een urban legend rijker. Generatie na generatie kreeg te horen dat rekken en strekken alvorens te gaan hardlopen blessures voorkomt. Maar onderzoek toont aan dat dat niet het geval is. Dat wil overigens niet zeggen dat we onze warming-up voortaan over moeten slaan: verandering van gewoonten leidt namelijk wél tot blessures.

De onderzoekers baseren hun conclusies op een studie onder 2729 hardlopers die elke week zestien kilometer of meer liepen. De groep werd in tweeën gesplitst: de helft besteedde voor het hardlopen drie of vijf minuten aan rekken en strekken en de andere groep begon direct met rennen.

WIST U DAT…

…marathonlopers beter niet teveel water kunnen drinken? Zuinige renners zijn namelijk sneller!

“De kans op een blessure was voor mannen en vrouwen hetzelfde, ongeacht of ze nu veel of weinig hardliepen en hoe oud ze waren,” concludeert onderzoeker Daniel Pereles. Het gewicht bleek wel van grote invloed te zijn op de kans om een blessure te ontwikkelen. Datzelfde gold ook voor het feit of renners de afgelopen maanden al een blessure hadden gehad of niet. Rekken en strekken bleek echter geen invloed te hebben.

De hardlopers die hun routine voor het onderzoek wijzigden en bijvoorbeeld opeens niet meer gingen rekken en strekken of juist wel aan een warming-up deden, hadden opvallend genoeg een veel grotere kans op blessures. Pereles vermoedt dat een verandering in een lichaamsdeel (door bijvoorbeeld opeens wel of niet te strekken) belangrijker is dan (opwarming van, red.) het lichaamsdeel zelf.