‘Religie sterft uit in Nederland’

Volgens wetenschappers is religie in negen landen – waaronder Nederland – gedoemd om te verdwijnen. Ze baseren hun conclusies op wiskundige modellen.

De onderzoekers bestudeerden negen landen: Australië, Canada, Oostenrijk, Finland, Nieuw-Zeeland, Tsjechië, Ierland, Zwitserland en Nederland. De wetenschappers ontdekten dat er een verband was tussen de grootte van een religieuze of juist niet religieuze groep en de aantrekkelijkheid ervan. Dat bleek voor alle landen te gelden.

Minder te halen
In alle negen landen wordt de religieuze groep steeds kleiner. Daardoor wordt deze groep ook minder aantrekkelijk: er is op sociaal gebied immers minder te halen. De sociale voordelen van een groep bleken in alle landen een belangrijke drijfveer te zijn.

…uit onderzoek onlangs nog bleek dat religie zich razendsnel kan verspreiden?

Model
Nu die drijfveer overal hetzelfde blijkt en er een verband is tussen de grootte en aantrekkelijkheid van een groep, kunnen wiskundigen ermee aan de slag. Dat resulteert in een wiskundig model. Dit model werd eerder ook al gebruikt om de ontwikkeling van talen te bestuderen. Het gebruik van taal volgt in veel opzichten het patroon dat de onderzoekers ook bij religie aantroffen. “Zo is het bijvoorbeeld nuttiger en ook statiger om in Peru Spaans in plaats van de uitstervende taal Quechua te spreken,” legt onderzoeker Richard Wiener uit. “En zo brengt het lid zijn van een religie ook nut en status met zich mee, of niet.”

Verdwijnen
Met behulp van het wiskundig model konden de wetenschappers op basis van drijfveren en huidige gegevens vaststellen hoe religie zich gaat ontwikkelen. En het ziet er niet best uit. In alle negen landen dreigt religie te verdwijnen.

Algemeen
De onderzoekers wijzen erop dat hun conclusie gebaseerd zijn op algemene gegevens en trends. Elk individu beslist natuurlijk op basis van eigen overwegingen om een religie aan te hangen of niet. Toch zou het model het in grove lijnen bij het juiste eind hebben. “Het suggereert waar dit heengaat.”

Het volledige onderzoek is hier terug te vinden.