Reptielachtige griezel is nu officieel een soort

212 miljoen jaar geleden liep er een grote reptiel rond in de Amerikaanse staat New-Mexico. Dit blijkt een nieuwe soort te zijn, namelijk Vivaron haydeni.

De eerste Vivaron haydeni werd in 2009 gevonden tijdens een opgraving in New-Mexico. Pas later ontdekten onderzoekers dat het om een nieuwe soort ging, toen de aangetroffen botfragmenten werden gescand. De Vivaron haydeni is vernoemd naar een mythische slang uit lokale spookverhalen en naar de ontdekker van de steengroeve waar verschillende fossielen werden gevonden. Die eer gaat naar de hiker John Hayden, die in 2002 de locatie spotte.

De Vivaron haydeni was een vleesetende Archosauria. De Archosauria waren reptielen die heersten tijdens het Mesozoïcum. Zij waren de voorouders van de hedendaagse vogels en krokodillen. De Vivaron haydeni was ongeveer vier tot vijf meter lang en liep op vier poten.

In totaal zijn er verschillende botfragmenten gevonden van drie individuen: twee grote en een kleine Vivaron haydeni. Het gaat om stukjes schedel, heup en drie kaken. “Dit waren tijdens het Trias de grootste roofdieren die rondliepen”, vertelt onderzoeker Sterling Nesbitt van de universiteit van Texas. “Alle dinosauriërs waren namelijk veel kleiner.”

Het is heel goed mogelijk dat er meer botten van dit dier te vinden zijn in New-Mexico. Wie weet leren we in de toekomst veel meer over deze diersoort.