euro

Crowdfunding – het publiek om geld vragen om uw dromen uit te laten komen – is hot. Maar hoe zorgt u er nu voor dat uw project op crowdfundingsites als Kickstarter een succes wordt? Wetenschappers tonen aan dat het succes van een crowdfundingproject grotendeels valt of staat met de woordkeuze en komen direct met lijstjes woorden die u als u veel geld wilt binnenhalen moet gebruiken of juist moet vermijden.

Wie niet in crowdfunding gelooft, moet eens naar Pebble kijken. Het is de meest succesvolle Kickstarter-campagne totnogtoe: Pebble heeft inmiddels al meer dan tien miljoen dollar weten binnen te halen. Maar zo’n succes is lang niet voor elk Kickstarter-project weggelegd. Er zijn genoeg projecten te vinden die slechts een fractie van het benodigde geld binnenhalen. Een mooi voorbeeld is Ninja Baseball, een veel gepromoot computerspel dat op Kickstarter toch maar een derde van de 10.000 dollar die nodig is, bijeen heeft weten te halen.

WIST U DAT…

…Nederland sinds kort een crowdfundingsite voor wetenschappers heeft? Op deze site kunt u een financieel steentje bijdragen aan onderzoek dat u belangrijk vindt.

Het onderzoek
Wat gaat er bij Pebble nu goed en wat gaat er bij Ninja Baseball nu goed fout? Onderzoekers van Georgia Tech bestudeerden alle Kickstarterprojecten die sinds juni 2012 gestart waren en waar men inmiddels geen geld meer aan kon geven. Van de meer dan 45.000(!) projecten bleek 51,53 procent het benodigde geld ook werkelijk bij elkaar gekregen te hebben. 48,47 procent was dat niet gelukt. De onderzoekers wilden achterhalen of dat misschien te maken had met de teksten waarmee projecten werden aangekondigd. Ze bestudeerden meer dan 20.000 frasen en stelden op basis daarvan een ‘woordenboek’ samen met daarin meer dan honderd frasen die volgens hen zouden kunnen voorspellen of een project succesvol of gedoemd om te mislukken is. Het onderzoek van de wetenschappers suggereert dat de woorden die gebruikt worden om een project aan te kondigen voor 58,56 procent bepalen of dat project een succes wordt of niet.

Participatie en autoriteit
Zo bleken projecten die omschreven werden met frasen als “ontvangt ook twee”, “de kans krijgen” en “we kunnen het ons veroorloven” aanzienlijk grotere successen te boeken dan projecten die omschreven werden met woorden als “niet in staat zijn om”, “zelfs één dollar” en “hopen te krijgen”. “Ons onderzoek laat zien dat de frasen die gebruikt worden in succesvolle Kickstarter-campagnes woorden gebruikten die getuigen van algemene overtuigingstechnieken,” legt onderzoeker Eric Gilbert uit. “Zo bleken de campagnes die het concept van wederkerigheid volgden – dat betekent dat ze voor elke gift iets teruggaven – en de indruk wekten dat mensen echt participeerden en zijzelf een autoriteit waren, het meeste geld te ontvangen.”

Het zijn dus niet de woorden op zich, maar het effect dat ze op mensen hebben, dat al dan niet voor succes zorgt. “We ontdekten dat de drijvende kracht achter crowdfunding uiteenloopt van sociale participatie tot de aanmoediging om te geven en dat zie je terug in de taal die gebruikt wordt om het project te omschrijven.”