Rode vos verjaagt de poolvos

Het warmere klimaat stelt rode vossen in staat om nu ook zeer noordelijk te leven. En dat gaat ten koste van de kleinere en niet zo weerbare poolvos.

Voor het eerst zijn wetenschappers er getuige van geweest dat een rode vos het gebied waar de poolvos zijn jongen opvoedt, binnentrok. “We waren verbaasd dat we een rode vos tegenkwamen, want deze soort is heel zeldzaam in zulke noordelijke gebieden,” stelt onderzoeker Anna Rodnikova.

Blaffen
Zodra de poolvos de rode vos in het oog kreeg, blafte ze enkele malen, om vervolgens haar jongen te verlaten en op de vlucht te slaan. “Het was raar om te zien dat de moeder zo bang was voor de rode vos dat ze niet eens probeerde om haar jongen, die waarschijnlijk in het hol zaten, te beschermen.”

…de mens geprobeerd heeft om de vos als huisdier te houden?

Veelzeggend
De rode vos deed de jongen niets en verliet het gebied nadat ook de poolvos was weggegaan. Het was een veelzeggende ontmoeting voor de wetenschappers. De rode vos was duidelijk de dominante soort.

Noordelijker
Poolvossen leven nabij de noordpool en gaan steeds noordelijker leven. De wetenschappers zijn er door hun observaties van overtuigd dat die beweging naar het noorden ontstaat door de komst van de rode vos.

De poolvossen zijn veel kleiner dan de rode vos en zijn duidelijk de underdog in de strijd om leefgebied. De rode vos is echter niet in staat om in extreem koude gebieden te leven, dus nu houdt de kou rondom de noordpool de dieren nog wel op enige afstand. Maar zodra het warmer wordt, wordt het leefgebied van de poolvos waarschijnlijk steeds kleiner.