Roeien antibiotica goede bacteriën uit?

Martin Blaser is bang van wel. Antibiotica kunnen ervoor zorgen dat goede bacteriën de komende generaties steeds zeldzamer worden.

Blaser doet zijn zorgen in een artikel in het blad Nature uit de doeken.

Weg?
Wanneer we antibiotica slikken, worden niet alleen de schadelijke bacteriën aangepakt. Ook de goede bacteriën in ons lichaam raken ervan over hun toeren. Na een tijdje herstellen zij zich weer: tenminste, daar gaan we vanuit. Maar klopt dat wel? “Pril bewijs uit mijn eigen laboratorium en dat van anderen wijst erop dat onze vriendelijke darmbacteriën zich soms niet helemaal herstellen,” zo schrijft Blaser.

…bacteriën die door antibiotica resistent zijn geworden ook een serieus probleem zijn?

H. pylori
Hij noemt als voorbeeld de bacterie H. pylori. Deze bacterie komt in de maag voor en zorgt normaal gesproken niet voor problemen. De bacterie kan weliswaar maagzweren veroorzaken, maar zonder H. pylori kunnen we ook niet, zo blijkt uit steeds meer onderzoeken. Kinderen die deze bacterie missen, hebben namelijk een grotere kans op astma en allergieën. De laatste jaren komt H. pylori steeds minder vaak voor. En Blaser vermoedt dat dat komt door antibiotica. De bacterie wordt namelijk uitgeroeid door antibiotica die kinderen krijgen bij oorinfecties en verkoudheden.

Veel antibiotica
Hij stelt dat het gemiddelde kind nog voordat het volwassen is twintig keer antibiotica krijgt voorgeschreven. Ook zwangere vrouwen krijgen vaak antibiotica voorgeschreven. Als klap op de vuurpijl worden steeds meer kinderen door middel van een keizersnee geboren: hierdoor missen ze de gang door het geboortekanaal en worden ze niet blootgesteld aan alle goede bacteriën die daar leven. Al die factoren samen hebben grote gevolgen. “Elke generatie kan het leven beginnen met een kleinere hoeveelheid oude microben dan de vorige,” stelt Blaser.

Volgens hem is het noodzakelijk dat er onderzoek gedaan wordt naar het effect van antibiotica op goede bacteriën. Steeds meer studies tonen namelijk aan dat deze bacteriën onmisbaar zijn. Er is zelfs gebleken dat bacteriën in de darmen van invloed kunnen zijn op wat zich in het brein afspeelt.

Wetenschappers zouden zich in de kwestie moeten verdiepen. En als blijkt dat Blaser gelijk heeft, is dat nog meer reden om op zoek te gaan naar een alternatief voor antibiotica.

"Antibiotics: Killing Off Beneficial Bacteria … for Good?" - Wired.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Michael Mortensen (cc via Flickr.com).