Rood licht dwingt kankercellen om medicijnen te absorberen

Cellen absorberen medicijnen beter als ze worden geraakt door rood licht. Dit beweren Duitse wetenschappers van de universiteit van Ulm. Zij ontdekten dat rood licht ervoor zorgt dat een kankercel water verliest. Als het licht vervolgens dooft, dan laat de cel medicijnen toe. Deze vondst kan de huidige behandelingen tegen kanker, zoals chemotherapie, verbeteren.

Bij chemotherapie worden chemisch bereide geneesmiddelen (chemotherapeutica) gebruikt om kanker te stoppen. De geneesmiddelen zijn zeer giftig voor snel delende cellen, zoals kankercellen. Vaak komt dit doordat ze ingrijpen op de chemische reacties die nodig zijn voor de celdeling, bijvoorbeeld door aan de enzymen te binden die die reacties begeleiden.

Pompen
In sommige gevallen absorberen cellen geen chemotherapeutica en duwen ze medicijnen weg door een soort pompmechanisme te gebruiken.

…kankercellen chemotherapie kunnen overleven door te schuilen in organen?

Rood licht
Rood licht zorgt ervoor dat een cel water verliest. Wanneer het licht dooft, dan wordt een cel gedwongen om water op te zuigen. Andere moleculen, zoals medicijnen, krijgen dan een kans om toegelaten te worden.

Groot verschil
Wetenschappers testten de techniek op menselijke baarmoederhalskankercellen. Door het rode licht werd zeventig procent van de kankercellen gedood. Hadden de wetenschappers geen rood licht gebruikt, dan werd slechts 31 procent van de kankercellen gedood.