Het eten van rood vlees vergroot de kans op een vroege dood door kanker, hart- en vaatziekten aanzienlijk.

Dat schrijven onderzoekers van de Harvard School of Public Health in het blad Archives of Internal Medicine.

Mannen en vrouwen
De onderzoekers bestudeerden de gegevens van meer dan 37.500 mannen. De informatie besloeg zo’n 22 jaar. Ook werden de gegevens van meer dan 83.600 vrouwen onder de loep genomen. Deze informatie besloeg ongeveer 28 jaar. Elke vier jaar werd met behulp van vragenlijsten het dieet van de mannen en vrouwen vastgesteld. Van alle proefpersonen stierven er 23.926. 5910 mensen overleden aan hart- en vaatziekten. 9464 mensen overleden aan kanker.

Sterfte
Al snel stuitten de onderzoekers tijdens hun werk op een verband. Mensen die regelmatig rood vlees aten, bleken een grotere kans te hebben om vroeg te sterven. Een dagelijkse portie onbewerkt rood vlees (bijvoorbeeld biefstuk of varkensvlees) vergrootte de kans om vroeg te sterven met 13 procent. Een dagelijkse portie bewerkt rood vlees (bijvoorbeeld hotdogs en bacon) leverde een 20 procent grotere kans op. De kans dat mensen die dagelijks onbewerkt rood vlees aten kanker kregen, was tien procent groter. Voor bewerkt rood vlees was dat zestien procent. De kans op hart- en vaatziekten was 10 procent (onbewerkt) en 16 procent (bewerkt).

WIST U DAT…

Schadelijk
Hoe komt het dat rood vlees (en dan zeker bewerkt rood vlees) zo’n schade aan ons lichaam toebrengt? Het vlees bevat simpelweg ingrediënten die deze ziekten in de hand werken. Denk aan verzadigd vet en bepaalde kankerverwekkende stoffen.

Vervangen
Voor wie van de cijfers is geschrokken, is er goed nieuws. Het is niet heel lastig om de percentages te laten dalen. Zo concluderen de onderzoekers dat 9,3 procent van de mannen en 7,6 procent van de vrouwen die tijdens het onderzoek stierven nu nog in leven zouden zijn als zij minder dan 0,5 portie rood vlees per dag had gegeten. En het hoeft niet lastig te zijn om zo weinig vlees te eten. Vervang rood vlees één dag in de week door vis en de kans op een vroege dood daalt alweer zeven procent. Kip zorgt voor een daling van 14 procent en noten zelfs voor een daling van 19 procent. Ook groenten doen het goed: daling van 10 procent.

Het onderzoek is de zoveelste studie naar de gevolgen van rood vlees. “Ons onderzoek levert meer bewijs voor de gezondheidsrisico’s van het eten van grote hoeveelheden rood vlees,” concludeert onderzoeker An Pan. “Dit onderzoek voorziet ons van duidelijk bewijs dat regelmatige consumptie van rood vlees – en dan in het bijzonder bewerkt rood vlees – aanzienlijk bijdraagt aan een vroege dood,” voegt onderzoeker Frank Hu toe.