Maar Musk laat zich na de verder succesvolle testvlucht niet uit het veld slaan: “Mars, here we come!”

Een enorme ontploffing en een hoop rook. Zo eindigde de testvlucht van de zogenoemde Starship raket, het ruimtevaartuig waar SpaceX op dit moment met man en macht aan werkt. De landing verliep niet zoals gepland en van de raket is niet veel meer over. Maar Musk ziet het alles behalve somber in.

Testvlucht
De raket steeg succesvol op vanaf het lanceerplatform in Cameron County en wist zelfs een hoogte van zo’n 12,5 kilometer te bereiken. Dat is een stuk hoger dan tijdens de laatste testvlucht, toen het prototype tot zo’n 150 meter de lucht in werd gestuwd. Bovendien was de raket dit keer uitgerust met drie raptor-motoren. Dat de testvlucht wat uitdagingen met zich mee zou brengen en het zeker geen gelopen race was, had Musk echter al wel voorzien:

Landing
De eerste paar manoeuvres voerde het prototype met succes uit. Maar op het moment dat de raket weer veilig en wel op aarde moest landen, ging er iets mis. “De druk in de brandstoftank was tijdens de daling laag,” zo laat Musk via Twitter weten. Hierdoor had de raket teveel vaart en landde te hard op de grond. “We beschikken echter over alle gegevens die we nodig hebben,” aldus Musk.

Tevreden
Musk is dan ook in opperbeste stemming. Want hoewel er nog wat gewerkt moet worden aan een soepelere landing, laat Musk zich na een verder succesvolle testvlucht niet uit het veld slaan. “Mars, here we come!,” Twitter de optimistische SpaceX-baas.

Over Starship
Starship is het nieuwe paradepaardje van SpaceX, waarmee het bedrijf mensen naar de maan en uiteindelijk ook Mars wil vervoeren. Starship belooft ’s werelds krachtigste raket te worden en moet uiteindelijk in staat zijn om maar liefst honderd mensen tegelijkertijd op langdurige, interplanetaire vluchten mee te nemen. “Starship biedt een betaalbare manier om vracht en mensen te vervoeren; essentieel voor het bouwen van maanbasissen en Mars-steden,” zo stelt SpaceX.

Ruimtetelescopen
Maar Starship is niet alleen in staat om zo’n 100 ton vracht naar andere planeten te vervoeren. De raket is namelijk ook ontworpen om satellieten te lanceren. “Met een laadcompartiment dat groter is dan alles wat we tot nu toe hebben gezien, creëert Starship mogelijkheden voor nieuwe missies, inclusief de lancering van ruimtetelescopen die zelfs nog groter zijn dan James Webb,” aldus SpaceX.

Het transportsysteem van de raket bestaat eigenlijk uit twee delen: een ruimtevaartuig (eveneens aangeduid als Starship) en een Super Heavy-raketbooster. De booster – uitgerust met meer dan 30 door SpaceX ontwikkelde raptor-motoren – stelt Starship in staat om aan de zwaartekracht van de aarde te ontsnappen en keert na de lancering heelhuids terug op aarde, waarna deze opnieuw kan worden ingezet. Het Starship zelf is ook uitgerust met 6 raptor-motoren.

De afgelopen jaren is er hard aan Starship gewerkt en ook veel mee geëxperimenteerd. In eerste instantie werd tijdens deze experimenten gebruik gemaakt van zogenoemde Starhoppers: een kleinere variant van het Starship, ontworpen om de lancering en landing te oefenen. Gelijktijdig werden er ook verschillende prototypes van het ‘echte’ Starship gebouwd en getest. Die experimenten verliepen niet zonder slag of stoot; verschillende prototypes begaven het tijdens de experimenten. En ook van het laatste gelanceerde prototype – Starship SN8 – valt nog een hoop te leren.

Maar SpaceX heeft een duidelijk doel voor ogen en stevent daar regelrecht op af. Want dat we met Starship een keer naar Mars vertrekken, staat buiten kijf. Aan gebrek aan ambitie heeft het bij SpaceX überhaupt nooit gelegen. Hoewel er nog veel werk verzet moet worden, brengt elke testvlucht het bedrijf toch weer een stapje dichterbij Mars. We gaan dan ook ongetwijfeld snel meer van Starship horen.


Bekijk hier de beelden van de ontploffing.