‘s Werelds grootste plantendatabase is af

Engelse en Amerikaanse wetenschappers hebben gisteren de grootste plantendatabase ter wereld vrijgegeven. In de database zitten de gegevens van zo’n 1,25 miljoen planten opgeslagen. Zowel tuinplanten, genezende bloemen en eetbare planten zijn in het naslagwerk te vinden. De database moet een einde maken aan de verwarring die er soms is over namen en functies van planten.

De lijst is online terug te vinden en is bestemd voor mensen die medicijnen ontwikkelen, zich met kwetsbare planten bezighouden of op een andere manier bij de flora betrokken zijn. De database is zeker geen overbodige luxe, zo onderstrepen de onderzoekers.

Naam
Veel planten hebben bijnamen of krijgen in de volksmond een onjuiste naam en dat zorgt voor verwarring. Zo is het voor een plant met meerdere namen moeilijk vast te stellen hoeveel er nog van zijn. Ook is het belangrijk dat planten met een geneeskundige werking niet over het hoofd worden gezien en op accurate wijze worden benoemd.

Plant List
Het idee om de lijst samen te stellen, ontstond in 1999. Onderzoekers wilden een beter beeld krijgen van de biodiversiteit, zodat ze kwetsbare soorten ook beter konden beschermen. The Plant List is het antwoord.

…een Japanse bloem het langste genoom ter wereld heeft?

Meer
Onder de 1,25 miljoen planten bevinden zich 1,04 miljoen soorten. De rest bestaat uit subsoorten. Het is de bedoeling dat deze aantallen in de toekomst verder toenemen. Zo zijn er op dit moment zo’n 260.000 plantennamen waarvan men niet weet of het ook echt nieuwe soorten zijn. Onderzoekers gaan dat de komende jaren verder uitzoeken.

Uit eerdere studies blijkt dat éénvijfde van alle plantensoorten bedreigd wordt met uitsterven. Dat komt mede door het verlies van leefgebied, klimaatverandering, vervuiling en soorten die eigenlijk niet in de gebieden thuishoren en het ecosysteem overhoop gooien.