De milieuramp wordt – ironisch genoeg – waarschijnlijk mede veroorzaakt door klimaatverandering.

Vorige week ging het goed mis, op een energiecentrale gelegen nabij de Siberische stad Norilsk. Een brandstoftank scheurde en een grote hoeveelheid diesel lekte in de Ambarnaya-rivier. Beelden, gemaakt door satellieten van de Europese ruimtevaartorganisatie, onthullen nu de werkelijke omvang van de ramp.

De foto’s
Op de beelden is te zien dat diesel – de donkerrode substantie op de foto – een groot deel van de rivier reeds heeft vervuild, en langzaam wordt meegevoerd door het water.


Inmiddels zou reeds op zo’n 12 kilometer afstand van de plaats waar de brandstof weglekte, diesel zijn aangetroffen. Volgens Greenpeace Rusland is er in totaal zo’n 20.000 ton diesel vrijgekomen en gaat het om de grootste milieuramp die ooit in de Arctische cirkel heeft plaatsgevonden.

Afbeelding: gebaseerd op Copernicus Sentinel data (2020), verwerkt door ESA, CC BY-SA 3.0 IGO.

Klimaatverandering
Hoewel er nog onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak van de ramp, lijkt het er – ironisch genoeg – op dat klimaatverandering een rol speelt. Door de verbranding van fossiele brandstoffen – zoals aardolie en de daarvan gemaakte diesel – komt CO2 vrij en warmt de aarde op. De gevolgen daarvan kunnen met name in het Arctisch gebied al aan den lijve ondervonden worden. Zo smelt het zee-ijs er rap weg. En ook het permafrost – een normaliter permanent bevroren laag aarde – ontdooit. Hierdoor kan de bodem wat onstabiel worden en verzakken. En waarschijnlijk heeft dat ertoe geleid dat de brandstoftank is gescheurd en de diesel kon weglekken.

Gevolgen
Welke gevolgen het vrijkomen van deze enorme hoeveelheid diesel precies zal hebben voor het gebied, is nog onduidelijk. Greenpeace vreest allereerst voor het leven van de vissen in de Ambarnaya-rivier. Met name nabij de energiecentrale is de concentratie diesel zo groot dat er waarschijnlijk geen vissen meer kunnen overleven. Maar ook vogels die op de rivier proberen te landen en dieren die uit de rivier drinken, kunnen door de diesel worden aangetast.


Het is niet de eerste en zeker ook niet de laatste keer dat olie(producten) vrijkomen in het Arctisch gebied. Wel is de hoeveelheid diesel die is weggelekt dit keer dus enorm groot. De schade loopt volgens Greenpeace in de miljarden.

De rode substantie in de rivier zou dienst moeten doen als een waarschuwing voor alle bedrijven die in de Arctische cirkel actief zijn. Smeltend permafrost vormt een reële bedreiging voor hun activiteiten en daarmee gepaard gaande infrastructuur, waaronder pijp- en gasleidingen en grote brandstoftanks. Als er niets verandert, dreigen er dan ook nog veel meer milieurampen in dit reeds kwetsbare gebied plaats te vinden.