Saturnus drijft zijn eigen straalstromen aan

Op aarde worden straalstromen door de zon veroorzaakt, maar op Saturnus hebben ze een andere oorzaak, zo blijkt uit een nieuw onderzoek. De hitte in de planeet spoort de straalstromen aan.

Wetenschappers trekken die conclusie nadat ze beelden die ruimtesonde Cassini door de jaren heen van Saturnus maakte, bestudeerden. “We weten dat de atmosfeer van planeten zoals Saturnus en Jupiter de energie maar van twee plaatsen vandaan kan halen: de zon of interne warmte,” vertelt onderzoeker Tony Del Genio. En nu is dus duidelijk geworden waar Saturnus de energie vandaan haalt.

Saturnus is een gasplaneet en heeft een gelaagde atmosfeer. In die atmosfeer komen ook straalstromen voor (zie de foto hierboven). Cassini bevindt zich al een tijdje in een baan om Saturnus en heeft dus over langere tijd foto’s kunnen maken. De onderzoekers bestudeerden de honderden foto’s die Cassini tussen 2005 en 2012 maakte. Zo ontdekten ze hoe de straalstromen tot stand kwamen.

De warmte van Saturnus zorgt ervoor dat water condenseert. Dat leidt weer tot temperatuurverschillen in de atmosfeer. Die temperatuurverschillen veroorzaken verstoringen die lucht heen en weer slingeren. Die verstoringen versterken de straalstromen weer. Dat schrijven de onderzoekers in het blad Icarus.

"Cassini Shows Why Jet Streams Cross-Cut Saturn" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / JPL-Caltech / SSI.