Saturnus’ ringen bespelen de atmosfeer door het te laten regenen

ringen van Saturnus

Wetenschappers hebben ontdekt dat er veel meer ‘regen’, oftewel geladen waterdeeltjes in de atmosfeer van Saturnus zit dan gedacht. Ook valt deze ‘regen’ – afkomstig van de ringen rondom Saturnus – op een groter deel van de planeet dan wetenschappers altijd vermoedden en beïnvloedt de regen Saturnus’ atmosfeer flink.

De ‘regen’ oefent flink wat invloed uit op de samenstelling en temperatuur van de bovenste delen van Saturnus’ atmosfeer. Dat schrijven de onderzoekers in het blad Nature. “Saturnus is de eerste planeet die interactie tussen de atmosfeer en zijn ringen laat zien,” vertelt onderzoeker James O’Donoghue.

…Saturnus wel iets wegheeft van een antiekwinkel? Lees hier waarom!

Het belangrijkste effect dat de regen op de ionosfeer van Saturnus heeft, is dat de regen op de plaatsen waar deze valt de dichtheid van elektronen vermindert. Deze ontdekking is belangrijk. Wetenschappers weten al enkele decennia dat deze dichtheden op bepaalde breedtes op Saturnus zeer laag zijn. Dit onderzoek verklaart hoe dat komt: dat zijn de plekken waar de regen valt.

“Een belangrijke factor in de ionosfeer en het klimaat op grote delen van Saturnus bevindt zich op zo’n 60.000 kilometer hoogte,” zo stelt onderzoeker Kevin Baines. “De deeltjes van de ringen beïnvloeden zowel welke soorten deeltjes er in dit deel van de atmosfeer te vinden zijn als waar het warm of koud is.”

"Blame it on the Rain (from Saturn's Rings)" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute / University of Leicester.