Schapen ruimen TNT op

Amerikaanse wetenschappers zijn begonnen met een wel heel bijzonder experiment. Zij voeren schapen de komende tijd TNT. In de maag van een schaap leeft een bijzondere bacterie, die TNT omzet in een onschadelijke verbinding. Hierdoor is de explosieve stof onschadelijk voor deze dieren. Wellicht kunnen schapen in de toekomst gebruikt worden om sporen van TNT op te ruimen.

De wetenschappers beweren dat veel stukken grond in de Verenigde Staten verontreinigd zijn door TNT. Hierbij moet u denken aan plekken waar vroeger militaire trainingen werden gegeven of waar oude fabrieken staan. In totaal gaat het om 1,3 miljoen ton TNT. Het kost erg veel tijd en geld om de grond te reinigen.

…de gekloonde schaap Dolly nog steeds voortleeft?

Win-win-situatie
Schapen kunnen het verschil maken. De dieren werken gratis en eten zonder problemen TNT op. De wetenschappers beweren dat er geen sporen van TNT te vinden zijn in de mesthopen van deze dieren. Kortom, het is een win-win-situatie.

Vlees
En hoe zit het met schapenvlees? Kunnen we dat nog wel eten als een schaap TNT verorbert? Ja, want TNT wordt in de maag van een schaap afgebroken in kleine moleculen. Deze moleculen zijn niet schadelijk en lijken in de verste verte niet meer op de oorspronkelijke verbinding.

Drie jaar
Volgens wetenschapper Morrie Craig van de staatsuniversiteit van Oregon kunnen twintig schapen een gebied van één acre in minder dan drie jaar tijd schoonmaken. Voor een hectare zijn circa vijftig schapen nodig.