Siberisch fossiel blijkt één van de oudste honden te zijn

hond

Wetenschappers hebben één van de oudste restanten van een gedomesticeerde hond onderzocht. De restanten – die in Siberië zijn teruggevonden – wijzen erop dat de hond zo’n 33.000 jaar geleden al door mensen getemd werd.

De schedel van de hond werd al in 1975 door onderzoekers teruggevonden. Wetenschappers namen de schedel nu nog eens goed onder de loep en ontdekten dat deze zo’n 33.000 jaar oud is.

eerder onderzoek erop wees dat honden zoals die in Siberië de IJstijd uiteindelijk niet overleefden en het domesticatieproces dus later in de geschiedenis herhaald moest worden?

Interessant
De vondst is heel interessant. We weten namelijk al vrij veel over de hond. Bijvoorbeeld dat deze meer dan 10.000 jaar geleden al bestond. De oudste resten waarvan we met zekerheid kunnen zeggen dat ze aan honden toebehoren, zijn namelijk rond de 14.000 jaar oud. Er zijn echter ook oudere resten van honden teruggevonden: sommige zijn zelfs 36.000 jaar oud. Maar van deze resten is vaak niet met zekerheid te zeggen dat het echt gedomesticeerde honden zijn. “Mogelijk vertegenwoordigen ze mislukte pogingen van domesticatie of morfologische unieke wolven,” zo schrijven de onderzoekers in het blad PLoS ONE.

Hond of wolf
Ze onderwierpen de schedel die in 1975 in Siberië werd teruggevonden aan een genetisch onderzoek. Ze ontdekten zo dat dit dier genetisch gezien nauwer verwant is aan de moderne hond dan aan de wolf.

Nader onderzoek zal nu moeten uitwijzen wanneer en waar de hond precies voor het eerst gedomesticeerd werd. Genetisch onderzoek wees er in het verleden op dat de hond in het Midden-Oosten of Oost-Azië is ontstaan. De resten die de onderzoekers nu hebben bestudeerd, trekken die theorie in twijfel. “Deze resultaten suggereren een veel oudere historie voor de hond die zich buiten het Midden-Oosten of Oost-Azië, voorheen gezien als de centra waar honden ontstonden, afspeelt.”

"Ancient DNA Analysis Affirms the Canid from Altai as a Primitive Dog" - Plosone.org