Skelet van dimetrodon opgegraven in Texas

Paleontologen hebben in de Amerikaanse staat Texas een bijna compleet fossiel van een dimetrodon opgegraven. Dit is een reptielachtig roofdier die 287 miljoen jaar geleden leefde. Veel mensen denken dat een dimetrodon een dinosaurus of reptiel is, maar dat is niet het geval. Het uitgestorven dier is namelijk een verre achterneef van ons. De dimetrodon behoort tot de groep synapsiden, een categorie waar ook de moderne zoogdieren toe behoren.

Het is voor de eerste keer in honderd jaar tijd dat wetenschappers een compleet skelet van deze soort vinden. “Het is verbazingwekkend”, vertelt Robert Bakker, curator van het Houston Museum of Natural Science. “Boeren en amateur-paleontologen die komen kijken naar het skelet staren allemaal vol eerbied naar het fossiel.”

De dimetrodon werd afgelopen weekend vervoerd van de steengroeve naar het Houston Museum of Natural Science. Na de nodige voorbereidingen is het skelet vanaf 2012 te zien.

De steengroeve in Texas is een goudmijn voor archeologen. “Deze plek heeft meer botten van dimetrodons dan de rest van de wereld bij elkaar”, beweert Bakker. Het is goed mogelijk dat paleontologen in de nabije toekomst meer botten vinden. Toch hopen zij stiekem op nog een volledig skelet.