Slechts 13% van de oceanen op aarde is ongerept

“We waren verbijsterd over hoe weinig mariene wildernis er nog over is,” aldus onderzoeker Kendall Jones.

Hoeveel mariene wildernis is er eigenlijk nog te vinden in de oceaan? Met die vraag gingen onderzoekers in een studie gepubliceerd in het tijdschrift Current Biologie aan de slag. En wat ze vonden is allesbehalve geruststellend. Slechts een klein deel – zo’n 13 procent – kan vandaag de dag nog geclassificeerd worden als echte wildernis.

Mariene wildernis

Maar waar kunnen we de resterende delen van mariene wildernis dan wel vinden? De plekken zijn ongelijk verdeeld, maar komen voornamelijk voor in het noordpoolgebied op Antarctica, of rond eilanden in de Stille Oceaan. In de kustgebieden is er vrijwel helemaal geen mariene wildernis meer. Daarnaast wordt helaas minder dan 5 procent van de wereldwijde mariene wildernis momenteel beschermd.

Biodiversiteit
Slecht nieuws, want wildernisgebieden zijn cruciaal voor de mariene biodiversiteit. Ongerepte wildernisgebieden bevatten namelijk een grote verscheidenheid aan soorten. Daarnaast zijn dit de laatste plaatsen op aarde waar grote populaties van toproofdieren worden gevonden. “We waren verbijsterd over hoe weinig mariene wildernis er nog over is,” stelt onderzoeker Kendall Jones. “De oceaan is immens. Deze bedekt zo’n 70 procent van onze planeet. Maar toch zijn we erin geslaagd om dit enorme ecosysteem aanzienlijk te beïnvloeden.”

Menselijke impact
In de studie brachten de onderzoekers 19 menselijke stressoren in kaart, waaronder commerciële scheepvaart, het lekken van meststoffen en sedimenten, en verschillende vormen van visvangst. Hierbij werd ook rekening gehouden met hun cumulatieve impact. Vervolgens werd gekeken welke gebieden weinig, en welke gebieden een grote menselijke impact hadden. De onderzoekers voerden de analyse uit in 16 verschillende oceaangebieden, om de menselijke impact in elk van deze gebieden met elkaar te kunnen vergelijken.

En wat blijkt? In de warme Indo-Pacific is zo’n 16 miljoen vierkante kilometer aan wildernis te vinden. Dit is goed voor 8,6 procent van de oceaan. Maar het gematigde zuiden van Afrika is er nog erger aan toe. Daar is net geen 2000 vierkante kilometer aan mariene wildernis over. Dat is minder dan 1 procent van de oceaan.

Hoog tijd voor actie, vinden de onderzoekers, om zo de overgebleven mariene wildernis te beschermen. Ze pleiten voor internationale milieuovereenkomsten om de unieke waarde van de gebieden te erkennen en doelen te stellen voor het behoud ervan.

"First mapping of global marine wilderness shows just how little remains" - EurekAlert