ACHTERGROND  Het lijkt nog ver weg, maar u bent er zo: 2020. Vandaag trakteren we u op het laatste deel van de serie: Zo ziet 2020 eruit! Vijf experts nemen u mee en laten u zien hoe het leven er tien jaar verderop uitziet. Met moestuinen, de opkomst van Simon Cowell-figuren en tonkabonen. Durft u het aan?

Iedereen een moestuin
Tuinexpert Sarah Raven: “Groot-Brittannië gaat steeds meer op Havana lijken. We gaan bijna allemaal een deel van ons eigen eten verbouwen. Tuinieren zal minder sierlijk en meer productief worden. Verwachte vernietigende winden en tropische regens zullen veel van de kostbare vruchtbare grond met zich meenemen. We krijgen strengere winters. We zullen meer binnen moeten verbouwen of elke lente met nieuwe gewassen moeten beginnen.”

X-factor blijft
Redacteur Neil Midgley: “Men gaat meer online tv kijken en tv on demand komt op. Live tv-evenementen zoals de X-factor blijven kijkers boeien. Wereldwijde marketing zal botsen met de stijgende kosten die het creëren van een internationaal drama met zich meebrengt. (…) De grote winnaars zijn degenen die de ambitie hebben om de wereld te veroveren. Bereid uzelf voor op de niet aflatende opkomst van Simon Cowell.”

Tonkaboon
Schrijver Rose Prince: “Supermarkten zullen meer binnenlands voedsel verkopen. Een verpakkingsrevolutie zal ervoor zorgen dat er meer recyclebare tassen komen en dat vers voedsel langer bewaard kan blijven. Op de labels staat duidelijk vermeld waar het voedsel vandaan komt. Voedsel met een versterkte voedingswaarde verkoopt heel goed en overgewicht neemt af. Genetisch gemanipuleerd voedsel zal voet aan wal krijgen in Europa. De organische en moleculaire keuken maakt plaats voor bistro cooking en lokaal voedsel. We eten meer kweeperen, tonkabonen, emmertarwe, Britse olijven en krab.

Extreem
Modecriticus Sarah Mower: “De combinatie van de meest betweterige generatie ooit en eentje die zijn plaats moet vinden in een gesloopte economie zou de ondernemende geest in de jeugd los moeten maken. Minder banen en duur vervolgonderwijs zal ervoor zorgen dat mensen hun eigen producten gaan maken en de volgende generatie een extreme smaak voor haarstijl, make-up, sieraden, zonnebrillen en slaapkameraccessoires krijgt. De haute couture blijft kleding verkopen, maar de spanning omtrent de mode komt uit een andere hoek.”

Kalverstraat blijft
Correspondent consumentenzaken Harry Wallop: “De jaren rondom 2000 werden bepaald door snelle mode voor degenen die bereid waren om deze te kopen, te dragen en weg te gooien. Het volgende decennium zullen we meer goed gemaakte, hoger geprijsde producten zien, omdat mensen deze koesteren en zich aanpassen. Bovendien hebben ze interesse in hoe en door wie hun kleding gemaakt is. Wegwerpmode zal dezelfde weg als de legbatterijkip gaan. Velen zullen hun ondergoed via de Iphone bestellen en bestelbusjes zorgen vervolgens voor files. Maar de modestraten zullen nooit sterven vanwege de beste winkeliers die met handgemaakte kleding en het persoonlijk contact met de klant het internet verslaan.”