kiezen

Na lang wikken en wegen en bladeren door het menu eindelijk besloten wat u wilt eten? Sluit het menu dan maar snel. Dan geniet u daarna namelijk extra van het eten dat u krijgt. Dat suggereert nieuw onderzoek.

Wij mensen staan voortdurend voor allerlei keuzes. En zelfs als we de knoop dan eindelijk hebben doorgehakt, kunnen we ons daarna nog druk maken over de beslissing die we hebben genomen. Was het wel de juiste? Hadden we toch niet beter voor het andere alternatief kunnen gaan? Wetenschappers hebben nu ontdekt dat mensen tevredener zijn met hetgeen uit hun gemaakte keuze voorkomt, wanneer ze achteraf die twijfels niet hebben. En bepaalde fysieke acties kunnen ervoor zorgen dat die twijfels achteraf geen schijn van kans maken.

WIST U DAT…

…kinderen van drie al weloverwogen keuzes maken?

Dat blijkt uit een serie experimenten. In één zo’n experiment kregen de proefpersonen een dienblad met daarop 24 chocolaatjes voorgeschoteld. Op het dienblad lag een deksel dat de chocolaatjes aan het zicht onttrok. Het deksel werd verwijderd en de proefpersonen mochten één chocolaatje kiezen. Een deel van de proefpersonen kreeg de opdracht om nadat ze hun keuze gemaakt hadden, het deksel weer op het dienblad te plaatsen. De andere helft hoefde alleen maar een chocolaatje te kiezen, te pakken en op te eten. In een ander experiment kregen proefpersonen een menukaart en mochten ze één gerecht van de kaart kiezen. Een deel van de proefpersonen kreeg de opdracht de kaart te sluiten zodra ze hun keuze gemaakt hadden. De anderen lieten de menukaart open op tafel liggen.

Het onderzoek levert opvallende resultaten op. Proefpersonen die het deksel terugplaatsten of het menu sloten, vonden het chocolaatje of het gerecht dat ze daarna aten veel lekkerder dan de proefpersonen die het deksel niet terugplaatsten en de menukaart open en bloot lieten liggen. “Het afsluiten van het keuzemoment, het psychologische proces dat consumenten doormaken wanneer ze een beslissing compleet achten en stoppen met over hun keuze na te denken, kan de tevredenheid met hun beslissing vergroten,” zo schrijven de onderzoekers in hun paper dat later dit jaar in het blad Journal of Consumer Research verschijnt. “Subtiele fysieke handelingen die symbool staan voor ‘afsluiten’ kunnen het afsluiten van een keuzeperiode triggeren en de tevredenheid vergroten.”