Wetenschappers hebben ontdekt dat mensen die op hun mobiele telefoon met het T9-systeem typen naar verloop van tijd een ander beeld krijgen van cijfers. Ze gaan de getallen onbewust associëren met letters en woorden. Die associatie gaat zelfs zo ver dat ze cijfercombinaties die een aantrekkelijk woord opleveren (bijvoorbeeld: vriend) ook veel aantrekkelijker gaan vinden.

De wetenschappers gaven 27 Duitse proefpersonen de opdracht om zo op het eerste gezicht onwillekeurige cijfercombinaties als 373863 en 7245346 te beoordelen. De proefpersonen vonden deze twee cijfercombinaties allebei even prettig.

Vriend versus slijm
In een tweede experiment kregen andere proefpersonen dezelfde cijfercombinaties te zien. Maar voordat ze deze mochten beoordelen, moesten de proefpersonen ze eerst op hun telefoon typen. Zodra dat gebeurd was, mochten ze hun oordeel vellen. Nu vonden de proefpersonen 373863 veel aantrekkelijker dan 7245346. Dat wijst erop dat de proefpersonen de cijfers na gebruik van de mobiele telefoon associeerden met letters. 373863 resulteert bij het typen met T9 namelijk in het Duitse woord voor vriend. En dat is veel aantrekkelijker dan 7245346 wat in het Duits ‘slijm’ oplevert.

Bedrijven
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat bedrijven aantrekkelijker worden als hun telefoonnummer te vertalen is in een woord dat met het bedrijf te maken heeft. Bijvoorbeeld een bloemist met het woord ‘bloem’ in zijn telefoonnummer. Zelfs als dit woord als onprettig wordt ervaren (bijvoorbeeld ‘lijk’ bij een mortuarium) prefereren mensen dit boven de nummers van bedrijven zonder betekenisvol telefoonnummer. Dat gebeurt allemaal onbewust en biedt dus mogelijkheden voor ondernemers, zo concluderen de wetenschappers. Zij kunnen hun klanten onbewust manipuleren door het telefoonnummer slim te kiezen.

Waarschijnlijk gaan mensen cijfers pas met letters en woorden associëren als ze al jaren sms’en. Voor wie dat onbewuste proces van associatie wil doorbreken, is er een simpele oplossing. Met de andere hand gaan sms’en, zorgt er waarschijnlijk al voor dat het effect verstoord wordt.