rijden

Weet je van jezelf dat je een goede chauffeur bent, die zich netjes aan de snelheid houdt? Mogelijk ben je dan geïnteresseerd om gegevens over de snelheid van je auto te delen met je verzekeringsmaatschappij in ruil voor een lagere premie. Wetenschappers raden dit echter af, want deze data kan makkelijk verrijkt worden.

Een team van wetenschappers van de Rutgers universiteit bewijst dat de start- en eindlocatie van een autobestuurder te achterhalen is door te kijken naar patronen in de snelheidsdata. De techniek heet ‘elastic pathing‘. Deze techniek voorspelt de route door snelheidsdata te vergelijken met kaartinformatie. Hierdoor is er geen GPS-apparaat nodig om de locatie van een bestuurder te achterhalen.

Wat als je verzekeringsmaatschappij ziet dat je regelmatig stopt bij een fastfoodketen? Wellicht dat de ziektekostenpremie omhoog gaat!

Een patroon van afremmen, stoppen en versnellen
Een voorbeeld: je rijdt iedere ochtend vanaf je oprit 250 meter door de woonwijk, dan neem je de derde afslag op de rotonde, vervolgens rijd je 500 meter naar het kruispunt en daar ga je rechtsaf de snelweg op. Je verzekeringsmaatschappij ziet alleen maar de snelheden, maar kan daaruit conclusies trekken. Je hebt immers een patroon van afremmen, stoppen en versnellen. Afremmen bij rotondes, stoppen bij kruispunten en versnellen na deze obstakels. Langzaam rijden op een traject waar je normaal flink doorrijdt, kan geassocieerd worden met een file. Wanneer een verzekeringsmaatschappij jouw snelheidsgegevens gedurende een langere periode verzamelt, worden steeds meer routes rondom je huis inzichtelijk en kan de techniek vaststellen waar deze persoon werkt en regelmatig naar toe gaat.

De route van deze chauffeur werd door de wetenschappers voorspeld. Zie de zwarte stippen op de kaart. Achteraf blijkt dat deze route inderdaad is afgelegd (rood).

De route van deze chauffeur werd door de wetenschappers voorspeld. Zie de zwarte stippen op de kaart. Achteraf blijkt dat deze route inderdaad is afgelegd (rood).

Eindlocatie voorspellen
Janne Lindqvist en zijn collega’s van de Rutger universiteit analyseerden de gegevens van zes chauffeurs in New Jersey en 21 autobestuurders in Seattle. In totaal ging het om meer dan 900 ritjes. Van meer dan twintig procent van deze ritjes slaagden de onderzoekers er in om de plaats van bestemming enkele honderden meters voor het einde van een rit te voorspellen.

Privacygevoelige informatie
“De verzekeringsmaatschappijen beweren dat snelheidsgegevens van een auto geen privacygevoelige informatie is, omdat alleen de snelheid wordt doorgestuurd, niet de locatie”, zegt Lindqvist. “Maar uit ons onderzoek blijkt dat we op basis van snelheidsgegevens en een startpunt kunnen identificeren waar iemand heeft gereden.” Een startpunt is voor veel verzekeringsmaatschappijen geen probleem om te achterhalen: de gemiddelde automobilist heeft zijn auto dicht bij huis geparkeerd.

Datamisbruik
Hoe kan een verzekeringsmaatschappij jouw data misbruiken? Het is misschien nog een beetje koffiedik kijken, maar wat als jij al je verzekeringen bij één partij hebt afgesloten? Je verzekeringsmaatschappij ziet dat je regelmatig stopt bij een fastfoodketen of voor hele korte ritjes de auto gebruikt? Dit zou kunnen wijzen op een ongezonde levensstijl, waarna de verzekeringsmaatschappij de ziekenkostenpremie verhoogt.