Cabriorijders die met een open dak én meer dan 90 kilometer per uur de weg onveilig maken, hebben een grote kans op gehoorbeschadiging. Dat blijkt uit onderzoek. Met die snelheid stellen bestuurders hun oren al snel bloot aan meer dan 90 decibel. Dat is vergelijkbaar met de herrie op een bouwterrein of het lawaai van een grasmaaier. De onderzoekers zien maar één oplossing: het dak dichthouden.

De onderzoekers verzamelden een aantal cabrio’s (voor de liefhebbers: onder meer een Nissan, Porsche, Mustang en Saab) en namen vervolgens zelf de proef op de som. Het dak ging naar beneden en het gaspedaal werd ingetrapt.

Gevaarlijk
De wetenschappers namen 85 decibel als ondergrens. Alles wat meer lawaai maakte, werd als gevaarlijk beschouwd. Ter vergelijking: in Nederland is het dragen van gehoorbescherming verplicht wanneer waarneembare geluiden boven de 80 decibel komen.

WIST U DAT…

…de Amerikanen vliegende auto’s reeds in productie hebben genomen?

Niet moeilijk
Uit het experiment van de wetenschappers blijkt wel dat het niet moeilijk is om in een cabrio boven de 85 decibel uit te komen. Bij 90 kilometer per uur werden bestuurders gemiddeld aan 85,3 decibel blootgesteld. Bij 105 kilometer per uur was dat 88,4 decibel. En bij 120 kilometer per uur 89,9 decibel. Eén van de cabrio’s maakte bij die laatste snelheid zoveel herrie dat de meter de 104 decibel aantikte. Dergelijke harde geluiden kunnen wij mensen maar zes minuten ervaren. Daarna beschadigt het ons gehoor.

De onderzoekers concluderen dat cabriorijders bij snelheden van 90 kilometer per uur of meer hun dak het beste omhoog kunnen doen. Het gebruik van gehoorbescherming is geen optie voor de wetenschappers. De bestuurder is dan immers niet in staat om hulpdiensten te horen en dat kan weer gevaarlijke situaties opleveren.