De snelste fietser ter wereld is de Canadees Todd Reichert. Afgelopen weekend verbrak hij het wereldrecord met een topsnelheid van 144,15 kilometer per uur.

Het wereldrecord werd gevestigd op een tien kilometer lange kaarsrechte weg in de Amerikaanse Nevadawoestijn. De Canadees gebruikte een ligfiets. Reichert verbrak overigens zijn eigen wereldrecord. In 2015 vestigde hij een record van 138 kilometer per uur. 144,15 kilometer per uur is omgerekend 89,59 mijl per uur. Reichert gaf voor de tijd aan dat hij hoopte 90 mijl per uur te halen.

Nederlands succes
Ook Nederlandse studenten van TU Delft en de VU Amsterdam deden mee aan de World Human Powered Speed Challenge. Zo haalde oud-Olympisch schaatser Jan Bos een snelheid van 124,73 kilometer per uur in de supersnelle Velox 6, een aerodynamische hightech ligfiets die is ontworpen en gebouwd door Nederlandse studenten.

Bos hoopte een record te verbreken, maar kijkt met een goed gevoel terug. “Ik stond elke dag te popelen om te racen. Iedere dag werden er verbeteringen in de fiets aangebracht, het team leerde hiervan en ook ik was na elke run een ervaring rijker. En een snelheid van 124,73 km/u met een ligfiets is gewoon een resultaat om trots op te zijn.”

Jan Bos en zijn ligfiets.

Jan Bos en zijn ligfiets.

De studenten hoopten op een wereldrecord, maar de wind was niet gunstig. “We hadden natuurlijk op een wereldrecord gehoopt, maar het is mooi dat we met onze ligfiets de derde plek van studententeams hebben bemachtigd”, zegt Hugo Lambriex, teammanager van het Human Power Team.

Een auto op de snelweg rijdt gemiddeld 120 kilometer per uur. Bos zou zo’n auto gemakkelijk in kunnen halen in zijn ligfiets. “Dankzij de verschillende testritten het afgelopen jaar heb ik mij de kunst van het navigeren via dit systeem eigen weten te maken, maar het blijft gek om de weg niet echt te kunnen zien als je meer dan 120 km/u rijdt”, aldus Bos.

Met 50 kilometer per uur naar het werk
Misschien fietsen we in de toekomst wel in zo’n ligfiets naar het werk? “Als deze techniek goed wordt toegepast en geïmplementeerd zou dit in de toekomst ook kunnen bijdragen aan een gezonder en duurzamer Nederland”, aldus Lambriex.