Ruimtesondes nemen ‘buitenaards liedje’ waar

20120926-085605.jpg

Twee ruimtesondes van NASA hebben een kosmisch lied opgenomen. De geluiden komen van radiogolven uit het magnetische veld rondom de aarde.

De buitenaardse geluiden zijn radiogolven, die op een voor mensen hoorbare frequentie ligt. De geluiden komen voor wanneer lagere-energiedeeltjes hun energie naar hogere-energiedeeltjes overbrengen. U hoort dan een geluid dat wat weg heeft van vogelzang. Het geluid dat u hier hoort zijn vijf stukjes van een paar seconden die achter elkaar worden gedraaid.

Wist u dat…

… we met radiogolven ook onzichtbare dingen zichtbaar kunnen maken ?

Stormsondes
De geluiden werden opgenomen door de Radiation Belt Storm Probes, die eind vorige maand werden gelanceerd. De RBSP’s gaan voornamelijk onderzoek doen naar het magnetische veld rondom de aarde, de zogenaamde Van Allengordel. Het leren kennen van die stralingsgordel is volgens NASA nodig om betere en veiligere ruimteschepen te bouwen. De ‘vogelzang’ werd opgenomen tijdens een experimentele fase, waarin de sondes eerst goed worden gepositioneerd.

Magnetische velden
Astronomen weten al langer dat dit soort geluiden in de ruimte te horen is, maar het is de eerste keer dat ze ook echt waargenomen zijn. Het is niet het enige geluid waar de sondes naar gaan zoeken. De RBSP’s gaan ook op jacht naar andere geluiden die niet voor mensen hoorbaar zijn. Ze zoeken naar golven die rondom de magnetische velden hangen. Zo komen we beter te weten hoe die velden precies werken.

Nieuwsgierig hoe het ‘buitenaardse liedje’ klinkt? Luister het hier!

"New “Chorus” Recording By RBSP’s EMFISIS Instrument " - RBSP.edu
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA (cc via NASA.gov).