desktop

Voor wie ongeduldig zit te wachten op computers met driedimensionale interfaces, is hèt moment eindelijk daar. Jinha Lee, student aan de Massachusetts Institute of Technology, presenteerde in februari zijn gloednieuwe computerinterface SpaceTop op de TED conferentie. De interface bestaat uit een transparant scherm waar je als het ware doorheen kan reiken en objecten kan manipuleren alsof ze echt zijn.

“De kloof tussen dat wat de ontwerper denkt en dat wat de computer kan doen, is enorm. Als je je handen in de computer kan stoppen en met digitale content kan omgaan, kun je ideeën nog vollediger uitdrukken,” zegt Jihna Lee, maker van de desktop SpaceTop.

De techniek
De interface combineert bekende 2D-elementen met 3D-techniek. De 3D-techniek van de SpaceTop wordt wel op een andere manier gebruikt dan je gewend bent. Normaal wordt bij 3D de diepte op het scherm gesuggereerd, maar de SpaceTop doet dit juist achter het scherm. Een camera volgt de bewegingen van je handen. Achter het scherm en boven het toetsenbord zie je 3D-objecten zweven. Door de camera kun je elk interface element direct manipuleren. Een tweede camera volgt de positie van je hoofd, zodat het perspectief altijd klopt. Tijdens de presentatie liet Lee ook zien dat gebruikers gemakkelijk kunnen typen, klikken en tekenen in 2D door middel van een muis of touchpad. Wanneer een gebruiker haar handen optilt verdwijnt het voorgrondvenster om de 3Druimte erachter te onthullen. Wanneer je met je handen de ondergrond weer aanraakt zal het voorgrondvenster weer terug glijden. SpaceTop maakt het eenvoudig voor gebruikers om te wisselen van de ene interface naar de andere, of juist om de twee types tegelijkertijd te gebruiken.

Shadow touchpad
Bij het gebruik van een touchpad bij 2D-vensters die zweven in een 3D-ruimte stuit je op een aantal problemen. Wanneer je bijvoorbeeld meerdere vensters open hebt staan is het niet meer voor de hand liggend dat de cursor van het ene venster naar het andere venster beweegt. 2D maakt gebruik van indirecte verwijzingen terwijl je met 3D objecten direct manipuleert. Jihna Lee introduceert om deze reden een nieuw concept genaamd Shadow touchpad. Bij dit concept wordt er een touchpad gesimuleerd onder elk 2D-document dat in de 3D-ruimte zweeft. Wanneer er een nieuw venster wordt gecreëerd, wordt er een schaduw geprojecteerd op de bodemoppervlakte die functioneert als een touchpad waardoor de gebruiker interactie met dat venster kan hebben. Wanneer er meerdere schermen zichtbaar zijn, heeft elk scherm een eigen shadow touchpad.

Interactie
Jinha Lee zegt dat het ontwerp is geïnspireerd op onze menselijke behoefte om te communiceren met dingen. In de video hieronder kun je zien hoe SpaceTop in zijn werk gaat. De manier waarop je objecten manipuleert kan goed van pas komen in de techniek of architectuur. De interactie gaat nog steeds door middel van een computer en daarnaast is het natuurlijk ook vereist dat je een aantal gebaren leert om de SpaceTop-interface te kunnen gebruiken. Desondanks lijkt het een meer intuïtieve manier om een computer te gebruiken. Doordat er geen scherm meer is waarop je dingen moet aanklikken is er veel meer interactie met de gebruiker.

Een deel van het ontwerp van Spacetop werd al eerder gepresenteerd als de See Through 3D Desktop op het Microsoft TechForum in 2012. Dit komt omdat Jihna Lee het concept in samenwerking met Microsoft maakte. Aan de SpaceTop zijn nieuwe concepten en toepassingen toegevoegd zoals de shadow touchpad, het schrijven en fotobewerking.

Magische bal
Tijdens de presentatie van TED liet Jihna Lee ook nog andere projecten zien waaraan hij op dit moment werkt. Het concept What You Click Is What You Wear (WYCIWYW) is een augmented reality shopping app. Je maakt hierbij gebruik van je mobiele telefoon of een virtual reality headset om items van online winkels te selecteren en te kijken hoe deze staan. Tijdens de presentatie demonstreerde Jihna Lee ook zijn uitvinding de ZeroN. ZeroN is een fysiek/digitaal interactief balletje dat vrij kan zweven en bewegen door een computer. De computer en mensen kunnen de ZeroN tegelijkertijd verplaatsen. Hierdoor kunnen mensen en computers fysiek met elkaar communiceren in de 3D-ruimte. Gebruikers worden gevraagd om de ZeroN te plaatsen of te verplaatsen, net zoals ze dat kunnen met gewone voorwerpen. Wanneer het apparaat eenmaal zweeft, kan het gedrag van de ZeroN via de computer geprogrammeerd worden. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld een planeet plaatsen die begin te draaien op basis van gesimuleerde fysieke omstandigheden. Het ultieme doel van Jihna Lee is om de digitale en de fysieke wereld met elkaar te verenigen. “Ik wil niet terugkijken op mijn leven en dan ontdekken dat ik al die tijd alleen maar heb lopen typen op een toetsenbord.”

Er zijn helaas nog geen plannen om SpaceTop of de andere projecten op de markt te brengen. Jihna Lee denkt dat zijn concepten ideaal zullen zijn voor kinderen die op speelse wijze willen leren.