dragon-v2

Zowel SpaceX als Boeing mag een ruimtetaxi ontwikkelen om Amerikaanse astronauten naar het internationale ruimtestation te vervoeren. NASA hoopt dat SpaceX’s Dragon V2-capsule en Boeings CST-100-capsule eind 2017 klaar zijn.

Boeing en SpaceX splitsen het contract, dat in totaal goed is voor 6,8 miljard dollar. 4,2 miljard dollar gaat naar Boeing, terwijl SpaceX genoegen moet nemen met 2,6 miljard dollar. Ieder team gaat een vliegtest uitvoeren en zal een astronaut naar het ruimtestation brengen. Daarnaast zal aangetoond worden dat de CST-100-capsule en de Dragon V2-capsule in staat zijn om aan het ruimtestation te koppelen en om veilig terug te keren op aarde.

Slim of onverstandig?
Enerzijds is het een slimme zet van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie om op twee paarden te wedden. Doordat beide concepten verder ontwikkeld worden, is de kans zeer klein dat er eind 2017 helemaal geen ruimtevaartuig klaar is. Daarnaast kan er later opnieuw gekozen worden tussen deze twee ruimtevaartuigen.

Een nadeel is dat NASA met miljarden strooit, terwijl beide bedrijven in principe hetzelfde idee moeten realiseren. Laten we hopen dat de ‘strijd’ tussen Boeing en SpaceX ervoor zorgt dat er geweldige ruimtevaartuigen worden afgeleverd.

Dream Chaser
Vanavond was er ook een afvaller, namelijk Sierra Nevada’s Dream Chaser Space Plane. Dit hadden we al een beetje zien aankomen, maar toch is het jammer. Dit ruimtevaartuig lijkt namelijk op de spaceshuttle. De Dream Chaser stijgt verticaal op met een draagraket, maar landt horizontaal zoals een vliegtuig.

Wat denk jij?
De komende maanden en jaren volgen we de ontwikkelingen van SpaceX en Boeing op de voet. We houden je op de hoogte van de laatste updates. Welke capsule denk jij dat als eerste met een bemanningslid aan boord naar het ruimtestation reist? En wanneer gaat dit gebeuren? Laat een reactie achter onder dit artikel!