SpaceX’s BFR: met een raket naar de andere kant van de wereld

In 39 minuten vliegen van New York naar Shanghai? Het is de toekomst van de ruimtevaart. Elon Musk presenteerde vannacht zijn nieuwe plannen.

Zo werkt SpaceX aan de ontwikkeling van de BFR, wat staat voor grote raket (Big Rocket). Waar de F voor staat, kun je waarschijnlijk zelf wel invullen. Deze raket wordt o.a. op aarde ingezet om van stad naar stad te reizen. Dit klinkt misschien gek, want waarom zou je een raket pakken als je ook met het vliegtuig kunt gaan? De belangrijkste reden is tijd. De raket heeft een maximumsnelheid van 27.000 kilometer per uur en dat is dus heel wat sneller dan een gemiddeld vliegtuig met een cruisesnelheid van 1.000 kilometer per uur.

Dat maakt de cirkel weer rond, want Musk innoveert de totale transportsector. De trein is ouderwets, want je gaat straks met de hyperloop naar Parijs of Londen. Traditionele automerken kijken met angst en beven naar Tesla. En nu lijkt het alsof vliegtuigmaatschappijen het straks zwaar krijgen als Musk passagiers sneller en (hopelijk) veiliger en goedkoper kan vervoeren. Daarnaast is het uitzicht tijdens zo’n ruimtereis spectaculair. Klinkt allemaal enorm ambitieus. Musk heeft in het verleden laten zien dat hij dingen voor elkaar krijgt (zoals de Dragon-capsule, Falcon 9, zeelandingen), dus dit blijft ongetwijfeld niet bij artistieke impressies. De vraag is alleen of hij zijn ambitieuze tijdlijn kan handhaven.

Wat is de BFR?
De BFR kan 150 ton vervoeren en is daarmee krachtiger dan andere raketten van NASA en SpaceX. Op termijn gaat de BFR de huidige Falcon 9 en Falcon 9 Heavy-raketten vervangen. De winst uit satellieten lanceren en voorraadvluchten naar het internationale ruimtestation door SpaceX geïnvesteerd in de ontwikkeling van de BFR.

De BFR wordt niet alleen ingezet voor internationale vluchten. De raket gaat ook naar de maan en Mars. Zo wil Musk eerst een maanbasis creëren om vervolgens een kolonie op Mars te starten. De bovenste trap van de raket heeft veertig cabines met plek voor vijf tot zes personen per cabine. De bedoeling is dat in 2024 vier BFR’s naar de rode planeet gaan, waarvan er twee zijn bemand. Dit betekent dat er zo’n 400 mensen naar Mars reizen.

De bovenste trap van de BFR in de ruimte.

Vijfjarenplan
“Over zes tot negen maanden beginnen we met de bouw van de eerste BFR”, liet Musk vannacht weten tijdens een conferentie in Australië. “Ik heb er alle vertrouwen in dat we een complete raket kunnen bouwen en lanceren in vijf jaar.”

Via sociale media heeft Musk artistieke impressies en video’s gedeeld van de BFR. De beelden spreken voor zich.

Hieronder kun je de volledige presentatie terugkijken.

Denk jij dat Musk zal slagen of maakt hij zijn beloften niet waar? Deel jouw mening onder dit artikel!

Bronmateriaal

SpaceX

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd