Voor het slapen nog even spelen met uw iPhone, Android-telefoon of spelcomputer? Dit is niet verstandig, zo concluderen Amerikaanse wetenschappers. Het kunstmatige licht van beeldschermen van telefoons, laptops en televisies zorgt ervoor dat het slaaphormoon melatonine in mindere mate wordt aangemaakt, waardoor mensen last kunnen hebben van slaaptekort.

Uit het onderzoek van de National Sleep Foundation blijkt dat 43 procent van de meer dan 1.500 deelnemers zelden of nooit prettig slaapt tijdens een werkweek. Verder gebruikt bijna iedereen – 95 procent – binnen een uur voor het slapengaan elektronische apparaten, zoals een televisie, een computer of een telefoon.

Jongeren slapen het minst, namelijk gemiddeld 7 uur en 26 minuten. Meer dan de helft van deze groep leest of verstuurt voor het slapengaan nog sms’jes. Bij dertigers is dit percentage circa vijftien procent, bij 46+’ers gaat het nog maar om vijf procent.

De National Sleep Foundation geeft mensen tips om beter te slapen. Wij van Scientias.nl sommen ze even voor u op:
– Ga iedere avond rond dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op.
– Zorg dat u ‘s ochtends vroeg direct uw kamer verlicht en dat u ‘s avonds fel licht ontwijkt.
– Een aanrader: ga ‘s ochtends sporten, bijvoorbeeld hardlopen.
– Ga niet vlak voor het slapen sporten, maar zorg dat u ontspannen naar bed gaat.
– Zorg dat de slaapomgeving koel en comfortabel is, en dat er niet teveel afleidingen zijn.
– Lukt het na 20 minuten niet om te slapen? Sta op en ga iets ontspannends doen in zwak licht, totdat u zich slaperig voelt.
– Piekert u voor het slapengaan? Leg een ‘zorgenboek’ naast uw bed, waarin u uw zorgen schrijft en een actieplan opstelt. Zo kunt u de zorgen de rest van de nacht vergeten.
– Drink geen koffie of eet geen chocolade voor het slapengaan. Ook is het niet aan te raden om kort voor het slapengaan te roken.
– Eet geen grote maaltijd voor u naar bed gaat.
– Een slaapmutsje (een glaasje alcohol drinken) helpt niet, want hierdoor wordt u te vroeg wakker.
– Wanneer u last heeft van slapeloosheid, zorg er dan voor dat u overdag géén dutje doet. Als u toch een dutje wilt doen, doe het dan voor 15:00 uur ‘s middags en zorg ervoor dat het dutje niet langer is dan 45 minuten.