Spinnenseks is minder saai dan verwacht

spin

Lange tijd dachten wetenschappers dat een mannetjesspin geen gevoel heeft in zijn seksorgaan. Dit blijkt niet zo te zijn, waardoor spinnenseks minder saai is dan verwacht.

Geslachtgemeenschap onder spinnen is een bijzondere aangelegenheid. Een mannetjesspin heeft geen penis, maar maakt gebruik van pedipalpen. Dit zijn een soort armen die uit de kop van een spin steken. De spin steekt een met sperma geladen pedipalp in de geslachtsopening van het vrouwtje en laat vervolgens de inhoud los.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat spinnen hier zeker iets van voelen. Wetenschappers hebben namelijk neuronen in de pedipalp van een Hickmania troglodytes gevonden. Dit is een spin die op het eiland Tasmanië leeft. Er zijn twee groepen zenuwen aanwezig. Een zenuw loopt naar het uiteinde van het orgaan, terwijl een tweede groep neuronen in de bulbus gevestigd is. De bulbus is een soort ballon waarin het sperma is opgeslagen.

Een computermodel van de pedipalp van de onderzochte spin. De zenuwen zijn geel.

De onderzoekers vermoeden dat spinnen wel iets voelen wanneer zij seks hebben. Hierdoor kunnen zij vrouwtjes beter stimuleren en mogelijk feedback geven over de kwaliteit van de zaadoverdracht. Het is zelfs mogelijk dat mannetjesspinnen controle hebben over hoeveel sperma zij afleveren. Daarnaast kunnen zij wellicht de beste kwaliteit sperma bewaren voor hun favoriete vrouwtjes.