Onderzoek wijst erop dat snelle, ongeloofwaardige televisieshows het leervermogen van kinderen aantasten.

De onderzoekers lieten vierjarige kinderen negen minuten lang naar de show van SpongeBob SquarePants kijken. Een tweede groep kinderen tekende negen minuten lang. En weer een andere groep keek negen minuten lang naar het televisieprogramma: Caillou (een stuk langzamer dan SpongeBob SquarePants en bovenal een stuk realistischer).

Test
Na die negen minuten werden alle kinderen getest. Er werd gekeken hoe goed ze problemen op konden lossen, dingen konden onthouden en of ze regels opvolgden. Ook werd gekeken of de kinderen een beloning konden uitstellen of direct wilden hebben.

WIST U DAT…

…vierjarigen al in staat zijn om echte slimmeriken te herkennen?

Oorzaken
Tussen de kinderen die tekenden of Caillou keken, zaten niet heel veel verschillen. Maar de kinderen die SpongeBob SquarePants hadden gekeken, scoorden opvallend slechter in de tests. Volgens de wetenschappers kan dat twee oorzaken hebben. “Het is mogelijk dat het hoge tempo (karakters zijn continu in beweging) en de extreme fantasie (waarbij de karakters dingen doen die in de echte wereld nergens op slaan) het vermogen van het kind om zich direct daarna te concentreren, verstoren,” legt onderzoeker Angeline Lillard uit. “Een andere mogelijkheid is dat kinderen zich identificeren met de niet gefocuste en hectische karakters en die eigenschappen overnemen.”

Gevolgen
“Ouders zouden moeten weten dat kinderen die net SpongeBob SquarePants of een soortgelijke show hebben gezien minder goed kunnen leren en zichzelf ook minder goed kunnen beheersen.” De onderzoekers benadrukken dat hun studie zich enkel op het moment kort na de televisieshow richtte: het is niet bewezen dat de uitzending een blijvend effect heeft. Overigens is dat laatste niet ondenkbaar. Kleuters zijn op een leeftijd waarop ze leren hoe ze zich moeten gedragen en hoe ze moeten leren. “Als een kind een programma kijkt dat deze vaardigheden aantast, kunnen we niet verwachten dat het kind zich in alledaagse situaties normaal gedraagt.”

Ouders zouden hun kinderen dan ook niet al te snel voor de tv moeten zetten. Kinderen moeten op een andere manier geprikkeld worden. Bijvoorbeeld door ze te laten tekenen, spelletjes te laten spelen of dingen te laten bouwen. Het onderzoek is volgende maand terug te vinden in het blad Pediatrics.