Mannen slaan met een blitse sportauto geen echtgenote aan de haak. Hooguit wat ‘losse’ scharrels, zo blijkt uit onderzoek.

De onderzoekers baseren hun conclusie op een aantal onderzoeken onder duizend studenten. De studie toont aan dat goede bedoelingen van de man op vrouwen soms heel anders over kunnen komen.

Experiment
De onderzoekers confronteerden vrouwen met mannen. De vrouwen kregen te horen dat sommige mannen hele luxe objecten hadden gekocht (bijvoorbeeld een sportauto) en dat andere mannen voor minder luxe objecten gingen. De vrouwen moesten kiezen met welke man ze gewoon wat lol zouden willen hebben en met welke man ze een serieuze relatie zouden kunnen opbouwen. Vrijwel alle vrouwen gaven aan de man met de sportauto vooral geschikt te vinden als ‘flirt’. Wanneer diezelfde man geen luxe voorwerpen in zijn bezit had, werd hij opeens ook geschikt als eventuele levenspartner. “Mensen mogen het idee hebben dat blitse dingen ze aantrekkelijker maakt als partner, maar in werkelijkheid geven mannen zo verkeerde signalen af,” stelt onderzoeker Daniel Beal.

WIST U DAT…

…een lange relatie ervoor zorgt dat drugs minder effectief zijn?

Mannen
Ook de heren werden aan een studie onderworpen. Zij moesten denken aan een relatie en werden geconfronteerd met foto’s van aantrekkelijke meiden. Nadat de mannen de foto’s hadden gezien, moesten ze enkele producten aanwijzen die ze nu wel zouden willen kopen. De mannen die niet op zoek waren naar een vaste relatie kozen vaker voor een blits voorwerp.

Vrouwen
Uit het onderzoek blijkt ook dat vrouwen geen blitse voorwerpen kopen om de aandacht van mannen te trekken. “Vrouwen besteden natuurlijk ook wel geld aan dure dingen,” merkt onderzoeker Jill Sundie op. “Maar een romance zorgt er niet voor dat zij – net als de man – opeens veel geld uit gaan geven aan blitse dingen.”

Het onderzoek is in lijn met eerdere studies waaruit bleek dat mannen die veel geld uitgeven vaak meer bedpartners hebben gehad dan mannen die spaarzaam zijn.

Bovenstaande foto is gemaakt door Patrick Down (cc via Flickr.com).