Sterren zingen mogelijk een liedje dat we nooit kunnen horen

stervorming2

Nieuw onderzoek suggereert voorzichtig dat sterren zingen. Of ze ook een beetje getalenteerd zijn op dit vlak, zullen we nooit weten. Omdat de ruimte een vacuüm is, kunnen we de sterren immers nooit horen.

Onderzoekers deden de ontdekking dat sterren wellicht kunnen zingen, per ongeluk. Ze waren in het laboratorium aan het experimenteren met plasma en een laser. Ze zagen hoe de plasma nadat deze door een laser was bespeeld heel snel van gebieden met een grote dichtheid naar geibeden met een lage dichtheid stroomde. Daarbij ontstond een soort ‘opstopping’: het plasma hoopte op op het raakvlak tussen het gebied met een hoge en het gebied met een lage dichtheid. En daar genereerde het plasma vervolgens een serie drukpulsen: een geluidsgolf.

Het geluid dat zo ontstond, had een enorm hoge frequentie, namelijk bijna één biljoen hertz. Dat is miljoenen keren hoger dan de hoogste frequentie die dieren kunnen horen.

De onderzoekers denken echter dat die geluidsgolven niet alleen in het laboratorium ontstaan. “Vergelijkbare situaties kunnen ontstaan in plasma dat rond sterren stroomt,” stelt onderzoeker Alex Robinson. “Wanneer ze nieuw materiaal verzamelen, kunnen sterren op vergelijkbare wijze geluid genereren,” legt onderzoeker John Pasley uit. “Dus sterren zingen misschien wel, maar omdat geluid zich niet door het vacuüm van de ruimte kan verplaatsen, kan niemand ze horen.”

"Have researchers discovered the sound of the stars?" - York.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door ESO / Manu Mejias.