Stervorming vastgelegd op foto van Hubble

hubble stervorming

Ruimtetelescoop Hubble maakt een foto van een stervormingsgebied waarop u ziet hoe in een glitterkolk zich langzaam een ster vormt.

De prachtige kolk met glinsteringen draagt de minder prachtige naam: J125013.50+073.441.5. De oplichtende waas is een stervormingsgebied in een sterrenstelsel dat ongewoon veel stervorming laat zien. De sprankelende heldere blauwe gebieden langs de galactische armen zijn de gebieden waar de sterren zich vormen en dus geboren worden. Iets wat eerst snel gebeurt, maar later in tempo vertraagt.

Hubble was onlangs jarig en toen hebben we zijn mooiste foto’s op een rijtje gezet

Het bestuderen van zulke sterrenstelsels heeft ons laten zien hoe sterrenstelsels eerst beginnen met enorme hoeveelheden gas. Gas dat nodig is voor de vorming van sterren. Het gas vormt razendsnel een beginnende ster, maar zodra het gas op is, moet de ster heel langzaam zichzelf ‘af’ maken.

Hubble legde eerder ook al stellaire kraamkamers op foto’s vast. Dit waren het Antenne-sterrenstelsel en Messier 82 waarvan de laatste wel tien keer zo snel sterren vormt dan ons eigen sterrenstelsel de Melkweg doet.

" Hubble Sees a Swirl of Star Formation" – NASA.
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA als onderdeel van de studie LARS (Lyman Alpha Reference Sample).