Stevig 33.000 jaar oud Neanderthalerkind ontdekt

Wetenschappers hebben de restanten van twee volwassen Neanderthalers en een Neanderthalerkind ontdekt. Het gaat mogelijk om een gezinnetje. Het kind – dat anderhalf jaar oud werd – is fors en stevig en had zeer opvallende, grote tanden. De onderzoekers deden hun vondst in België en publiceren de resultaten in het blad Journal of Human Evolution.

Het kind is de jongste Neanderthaler die ooit in het noordwesten van Europa gevonden werd. De twee volwassenen werden eerder al in een grot gevonden en zijn mogelijk de ouders.

Groeispurt
Toen het kind stierf had het deels al de kenmerken die we ook van volwassen Neanderthalers kennen: grote tanden en een sterk lijf. Het kind groeide snel: een groeispurt die mogelijk na diens eerste verjaardag startte. De jonge Neanderthaler stierf zo’n 33.000 jaar geleden en was toen nog geen twee jaar oud.

…Neanderthalers ook gevoelens hadden?

Welkom
Uit een DNA-analyse moet blijken of het kind familie is van de twee volwassen Neanderthalers. Maar wetenschappers zijn, ongeacht of dat onderzoek positieve resultaten oplevert of niet, in hun nopjes met de vondst. Er is veel geschreven en geroepen over de ontwikkeling en groei van Neanderthalers, maar slechts weinig daarvan kan ook wetenschappelijk bevestigd worden. Dat komt simpelweg doordat er weinig restanten van Neanderthalerkinderen zijn. Deze vondst is dan ook zeer welkom.

Dat het kind juist in België opduikt, is geen toeval. “België heeft een lange geschiedenis met betrekking tot de Neanderthalers,” vertelt onderzoeker Isabelle Crevecoeur. “Het land heeft de grootste concentratie aan restanten van Neanderthalers en de eerste Neanderthaler die ooit ontdekt werd, bevond zich in België.”

Enkele tanden van het kind. Foto: Isabelle Crevecoeur