Stofje uit energiedrank ruimt Alzheimer-plaques op

oude handen

Het stofje verbetert tevens de cognitieve functies van muizen met Alzheimer-plaques in het brein.

Nog altijd is niet helemaal duidelijk waardoor Alzheimer veroorzaakt wordt. Maar de meeste onderzoekers stellen dat giftige eiwitten de boosdoeners zijn. Deze klonteren samen tussen hersencellen en vormen zo ‘plaques’. Aangenomen wordt dat deze ‘plaques’ de communicatie in het brein verstoren.

Taurine
Koreaanse onderzoekers hebben nu een stofje ontdekt dat deze plaques – in ieder geval in het brein van muizen – op kan ruimen. Het gaat om taurine. Taurine staat bekend als een antioxidant en is in hoge concentraties te vinden in onder andere garnalen en oesters. Ook vinden we het in energiedrankjes.

De onderzoekers kwamen taurine als mogelijk effectieve behandeling van Alzheimer op het spoor tijdens experimenten met muizen. In het brein van deze muizen hadden zich ook plaques opgestapeld. Een aantal van deze muizen kreeg drinkwater met daarin taurine voorgeschoteld. Daarop namen de plaques in hun brein af en verbeterde hun cognitieve functie. Zo presteerden de muizen die taurine in hun drinkwater hadden gekregen tijdens experimenten in een doolhof aanzienlijk beter dan muizen die geen taurine toegediend hadden gekregen.

Het onderzoek is veelbelovend, zo stellen de onderzoekers. “Taurine is effectief als het gaat om het behandelen van Alzheimer,” vertelt één van de wetenschappers. Bovendien heeft het stofje geen nare bijwerkingen. Of het stofje in mensen kan doen wat het in muizen doet, moet echter nog blijken. Maar het onderzoek kan in ieder geval bijdragen aan een beter begrip van de ziekte en zo uiteindelijk – direct of indirect – hopelijk leiden tot een effectieve behandeling.