De brug wordt 65 meter lang en krijgt een vrije overspanning van 35 meter. Ook moet deze een twee ton zware auto kunnen dragen.

Het ambitieuze, internationale project staat onder leiding van een team van de TU Eindhoven. De ijsbrug moet in Finland verrijzen en is gebaseerd op een ontwerp van Leonardo da Vinci.

Papiervezels
De brug wordt gemaakt van water waar twee procent papiervezel aan is toegevoegd. Die papiervezels maken het water in bevroren toestand drie keer zo sterk als ‘gewoon’ ijs. Ook is het ijs door de papiervezels tien keer zo taai.

Ballon
Het water (met daarin dus de papiervezels) wordt in dunne laagjes op een opgeblazen ballon – die dienst doet als mal – gespoten. Die dunne laagjes water bevriezen vrijwel meteen. Als de constructie sterk genoeg is, wordt de ballon verwijderd.

Zeven weken
Naar verwachting hebben de studenten zo’n zeven weken tijd nodig om de ijsbrug te bouwen. In dat tijdsbestek wordt er zo’n 900 ton ijs geproduceerd.

Auto
Als de brug af is, moet een twee ton zware auto over de brug rijden. Berekeningen wijzen uit dat de brug dit gewicht gemakkelijk moet kunnen dragen.

Het is niet voor het eerst dat studenten in korte tijd een ijzig object uit de grond proberen te stampen. Vorig jaar stelden de studenten zich ten doel om de Sagrada Familia in ijs na te maken. Onder meer de vrij warme weersomstandigheden in Finland maakten dat tot een nog grotere uitdaging dan verwacht.