Studenten van de TU Delft doen dit weekend mee aan de Ducati Club Races met een duurzame racemotor. In plaats van benzine of diesel rijdt de motorfiets van de Tu Delft op bio-ethanol. Met hun deelname willen de studenten duurzame brandstoffen een plaats geven binnen de motorracewereld.

De milieuvriendelijke en competitieve racemotor is ontwikkeld door het studenteam NovaBike. Als uitgangspunt gebruikte het team een motorblok van fabrikant KTM. Door gebruik te maken van bio-ethanol is niet alleen een schonere verbranding te realiseren, maar naar verwachting ook een topsnelheid van 230 km/h. Komend weekend zal de motorfiets te zien zijn op het circuit van Assen, tijdens de Ducati Club Races, een van de grootste motorsportevenementen van Europa. NovaBike racet mee in de Supermonoklasse. Met deelnemers van over de hele wereld belooft het ook dit jaar een internationaal spektakel te worden.

Student-initiatiefnemer voor deze bio-ethanoltransitie Nick Appelman is eveneens de coureur van de motor tijdens het seizoen. “Tijdens het rijden ontvang je duidelijker feedback van de motor dan op de testbank. Omdat ik het systeem door en door ken, kunnen direct aanpassingen gedaan worden. De motor kan op deze manier perfect afgesteld worden op de race.”

Biomassa, zoals plantenresten, biedt een enorm potentieel als milieuvriendelijk alternatief voor fossiele brandstoffen. Bovendien is het een prima grondstof voor de chemische en materialenindustrie. De biomassa is echter niet altijd als zodanig direct bruikbaar als grondstof en is alleen duurzaam als deze niet concurreert met de voedselvoorziening. De TU Delft doet onderzoek naar hoe biomassa het best en meest rendabel kan worden omgezet.