Superbacterie wordt agressiever door sigarettenrook

mrsa1

Nieuw onderzoek toont aan dat de superbacterie MRSA agressiever wordt wanneer deze aan rook van sigaretten is blootgesteld. Het immuunsysteem heeft dan meer moeite om grip te krijgen op de gevaarlijke bacterie.

Onderzoekers trekken die conclusie nadat ze macrofagen – cellen die afrekenen met ziekteverwekkers – infecteerden met de superbacterie MRSA. Sommige van deze bacteriën groeiden onder ‘normale’ omstandigheden, anderen groeiden terwijl ze werden blootgesteld aan sigarettenrook. Hoewel de macrofagen even goed in staat waren om de twee bacteriële populaties te bestrijden, hadden ze aanzienlijk meer moeite om de MRSA-bacterie die was blootgesteld aan sigarettenrook te doden.

MRSA

Superbacteriën vormen een groot probleem, omdat ze voor (bijna) alle soorten antibiotica resistent zijn. MRSA staat voor Meticilline-resistente Staphylococcus aureus en duikt regelmatig op in ziekenhuizen. De bacterie kan onder meer huidinfecties en longontsteking veroorzaken.

Hoe kon dat?
Uit het onderzoek blijkt dat de aan sigarettenrook blootgestelde bacteriën beter bestand waren tegen de methoden die de macrofaag gebruikt om bacteriën te doden. Ook bleken de aan rook blootgestelde bacteriën beter bestand tegen antimicrobiële peptiden: kleine stukjes eiwit die door het immuunsysteem worden gebruikt om gaatjes in de bacteriële cellen te ‘prikken’ en ze zo te bestrijden. En aan hoe meer sigarettenrook de bacteriën waren blootgesteld, hoe beter ze tegen de maatregelen van het immuunsysteem bestand waren.

In de cel
De aan rook blootgestelde bacteriën bleken ook beter in staat te zijn om menselijke cellen die in het laboratorium gekweekt waren, binnen te dringen. Experimenten met muizen tonen verder aan dat MRSA-bacteriën die aan sigarettenrook waren blootgesteld beter in staat waren om te overleven en vaker een fatale longontsteking veroorzaakten.

Alles wijst erop dat sigarettenrook MRSA-bacteriën sterker maakt. Dat doet de rook door de celwanden van de bacteriën zo te veranderen dat ze beter in staat zijn om antimicrobiële stoffen te weerstaan. “We weten al dat het roken van sigaretten de luchtwegen en immuuncellen van mensen aantast en nu hebben we aangetoond dat roken er ook nog eens voor zorgt dat invasieve bacteriën gestrest raken en agressiever worden,” vertelt onderzoeker Laura Crotty Alexander. “Het is reeds bekend dat rokers vatbaarder zijn voor infectieziekten. Nu hebben we bewijs dat door sigarettenrook ingegeven resistentie van de MRSA-bacterie daar wellicht aan bijdraagt.”

"Cigarette Smoke Makes Superbugs More Aggressive" - UCSD.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Janice Carr / CDC.