Superbacterie zorgt ook in Nederland voor onrust

Onlangs werd duidelijk dat wereldwijd een nieuwe superbacterie is opgedoken. De bacterie – resistent tegen vrijwel alle antibiotica – zou uit India afkomstig zijn en is inmiddels ook in Engeland, België en Nederland opgedoken. In ons land heeft de superbacterie volgens bronnen drie slachtoffers gemaakt. Eén patiënt is overleden.

De patiënten liepen de bacterie waarschijnlijk op toen ze in Azië een (cosmetische) operatie ondergingen. In dit deel van de wereld worden antibiotica veelvuldig en zeer gemakkelijk voorgeschreven, waardoor bacteriën sneller resistent worden. Een aantal mensen bracht de superbacterie daarop weer mee naar Europa.

Wereldwijd?
In Nederland is vooralsnog sprake van drie besmettingen, maar in Groot-Brittannië gaat het er reeds om vijftig. Volgens wetenschappers zou het incident wel eens uit kunnen groeien tot een wereldwijde besmetting. De superbacteriën doken reeds op in de Verenigde Staten, Canada en Australië.

NDM-1
De bacteriën maken het enzym NDM-1 aan. Het enzym kan vervolgens in allerlei bacteriën huizen, waardoor deze per direct resistent worden tegen de meeste, zo niet alle antibiotica. De kans bestaat dat het gen steeds meer ‘gewone’ bacteriën omtovert tot niet te bestrijden en dus dodelijke exemplaren. Die kunnen op hun beurt uitgroeien tot infecties en van mens op mens overdraagbaar raken. Dat is in Engelse ziekenhuizen reeds gebeurd.

Volledig resistent
Vooralsnog zijn bacteriën met het enzym NDM-1 meestal nog wel met één bepaalde soort antibiotica te bestrijden, maar wetenschappers hebben inmiddels een infectie gezien die resistent was voor alles. Zelfs voor de nieuwste generaties pillen.

Volgens wetenschappers zit er maar één ding op: het gen NDM-1 snel opsporen en patiënten in quarantaine stellen. En hopen dat het enzym niet overspringt op een infectieziekte die zich gemakkelijk onder mensen verspreidt. Want dan lijkt het hek van voor de dam.