Als het aan Amazon ligt, ontmoeten we in de toekomst geen kassamedewerkers en vakkenvullers meer in de supermarkt. Vakkenvullen wordt gedaan door robots. En afrekenen? Dat gebeurt automatisch, zonder dat je het zelf door hebt.

In een nieuwe video laat Amazon zien hoe de supermarkt van de toekomst er uit gaat zien. Je wandelt naar binnen, checkt in met je smartphone en vervolgens stop je de gewenste boodschappen in je tas. Camera’s in de supermarkt houden in de gaten welke producten jij pakt of terug in het schap zet. Wanneer je de winkel verlaat, haalt de supermarkt het bedrag van jouw bankrekening. Of – in het geval van het Amazon-concept – van het Amazon-account. Uiteraard krijg je wel een digitaal bonnetje om te controleren of het allemaal wel klopt.

Een interessant concept, vooral omdat Amazons supermarktconcept gebruik maakt van een combinatie van ‘computer vision, sensor fusion & deep learning’. Klinkt ingewikkeld, maar hoe de vork exact in de steel zit vertelt Amazon natuurlijk niet. Er zijn immers genoeg andere partijen die azen op zo’n mooi systeem. De prijzen van producten kunnen naar beneden als er geen kassamedewerkers betaald hoeven te worden. Daarnaast is het onmogelijk om een krop sla te stelen, want de camera’s zien alles.

In 2017 open
Amazon opent volgend jaar de eerste Amazon Go-winkel in Seattle, waar het nieuwe systeem getest gaat worden. Deze zaak is 167 vierkante meter groot. Geen hele grote supermarkt dus, maar Amazon belooft dat vrijwel alle basis-boodschappen er te vinden zijn. Als je van plan bent om Seattle te bezoeken, dan is het de moeite waard om een bezoek te brengen aan deze hypermoderne supermarkt. Het adres: 2131 7th Ave (op de hoek van 7th Avenue en Blanchard Street).

Just Walk Out-technologie
Overigens is het fascinerend hoeveel mooie marketingtaal Amazon eruit gooit. Zonder fysiek afrekenen de supermarkt verlaten noemt Amazon ‘Just Walk Out-technologie’. Het Amerikaanse bedrijf treedt Apple in de voetsporen.

De supermarkt van de toekomst
Op het gebied van shoppen gaat er de komende jaren veel veranderen. Zo werken wetenschappers aan een methode om nooit meer te verdwalen in de supermarkt. Een slimme bril vertelt ons hoeveel calorieën een ananas bevat, terwijl we ondertussen gevolgd worden door een intelligente winkelwagen.