Supermassief zwart gat heeft parelketting van sterrenclusters

Sterrenclusters vormen een parelketting rondom het supermassieve zwarte gat van sterrenstelsel NGC 2110. Toch oogt het zwarte gat niet ‘bling bling’. De parels zijn namelijk verborgen in stofwolken.

Wist u dat…

…het supermassieve zwarte gat van NGC 2110 honderd keer groter is dan het zwarte gat in het centrum van ons melkwegstelsel? Qua massa is het zwarte gat van NGC 2110 vergelijkbaar met 400 miljoen zonnen!

NGC 2110 is een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Orion. Dit sterrenbeeld bevindt zich op een afstand van 120 miljoen lichtjaar bij ons vandaan. Net als alle andere sterrenstelsels heeft ook NGC 2110 een supermassief zwarte gat. Maar geen normaal zwart gat, zo blijkt.

Wetenschappers van de Swinburne universiteit hebben de grote Keck telescopen gebruikt om door de stofwolken rondom het zwarte gat heen te kijken. Infrarode straling kan namelijk gewoon door de stofwolken heen reizen. Op de infraroodfoto’s zijn inderdaad vier duidelijke stippen zichtbaar. Dit zijn vier sterrenclusters, die dicht om het supermassieve zwarte gat draaien. Ieder sterrencluster bestaat uit honderden tot duizenden sterren.

Supermassieve zwarte gaten zijn gulzige eters. Materie in de nabije omgeving zal snel opgeslokt worden. Soms zijn deze objecten té gulzig. In dat geval spugen ze materie uit. Wetenschappers denken dat deze jets ervoor zorgen dat gas samengedrukt wordt, wat zorgt voor de vorming van sterrenclusters. “Toch kunnen jets het stervormingsproces ook verstoren door het gas te ver weg te slingeren”, vult student Mark Durré van de Swinburne universiteit aan. “Hoe materie rondom een supermassief zwart gat wordt verdeeld is nog één van de grote vragen waar astronomen mee zitten.”

Het paper van Mark Durré en Jeremy Mould bestuderen? Het paper is gratis te downloaden via Arxiv.org en staat in het wetenschappelijke tijdschrift Astrophysical Journal.

clusters
De vier sterrenclusters zijn duidelijk zichtbaar in een ring rondom het supermassieve zwarte gat.