Supernova-explosie in 3D

Hoe ziet een supernova-explosie er in drie dimensies uit? Wetenschappers van het Max Planck Instituut voor Astrofysica in Duitsland vroegen dit zichzelf af en besloten een computermodel te maken. In de video is te zien hoe een supernova-explosie zich de eerste paar uur na de gebeurtenis ontwikkelt.

Tot nu toe was het alleen mogelijk om supernova-explosies in een of twee dimensies na te bootsen. In plaats van een 3D-model kregen wetenschappers toen dunne uitsneden van de ontploffende ster te zien. Het nieuwe 3D-model laat zien dat grote klonten van metaalrijke materie, die vrijkomen bij een supernova-explosie, veel hogere snelheden bereiken dan oorspronkelijk werd aangenomen.

Een supernova-explosie ontstaat op verschillende manieren. Type II supernova’s ontstaan wanneer zware sterren door hun brandstof heen zijn. De druk in de kern wordt steeds hoger, waardoor de kern implodeert. De resulterende schokgolf gooit alle materie van de ster de ruimte in. Hierdoor ontstaat een nevel, zoals de Krabnevel. Supernova’s kunnen ook ontstaan als een witte dwerg teveel materie van een begeleidende ster steelt en hierdoor te zwaar wordt (type 1a) of door Wolf-Rayet sterren (type 1b en 1c).

Bekijk de video hieronder van het nieuwe 3D-model.

"Wie Supernovae in Form kommen" - Innovations Report