Het Human Power Team van de TU Delft gaat deze maand proberen het wereldrecord fietsen te breken. Met een speciaal ontworpen fiets hopen zij harder dan 133 km/u over een asfaltbaan in Amerika te rijden. Student werktuigbouwkunde en projectleider Paul Denissen vertelt aan Scientias.nl hoe dat precies in z’n werk gaat.

“Als het goed is, komt de fiets vanavond aan in Las Vegas. Zelf vertrekken we over anderhalve week. Het record kunnen we over een periode van vijf dagen neerzetten. Dat betekent eerst veel oefenen, misschien nog wel wat aanpassen aan de fiets, als dat nodig blijkt. Eigenlijk is de fiets nooit af. Bij iedere test vind je wel weer iets wat net iets beter kan: Een stoeltje dat wat lager kan, een ketting die iets strakker mag… Maar op een gegeven moment moet je er echt mee gaan testen. Dat hebben we in een windtunnel gedaan met goede resultaten.”

De Velox 2
“De fiets heet de Velox 2, het is de opvolger van de Velox die het team vorig jaar gebruikte. Toen kwam fietser Sebastiaan Bowier heel dicht bij het record; hij haalde toen 129,6 km/u. We hopen dat we het record dit jaar wel kunnen breken. Ergens verwachten we dat ook wel. We hebben de ligfiets aangepast en hem nog aerodynamischer gemaakt. Zo zit er op deze fiets geen voorruit meer. Die hebben we vervangen door twee kleine camera’tjes, waardoor de fietser op een schermpje kan zien waar hij ergens is. Dat scheelt weer luchtweerstand – die is op dit moment zo’n 1/15e van een gewone ligfiets. Daarnaast is de voorkant een stuk spitser, ook dat scheelt. Daarvoor moesten we wel een nieuw trapmechanisme uitvinden. Je trapt nu in een horizontaal elliptische baan, zodat we de punt wat langer en dunner konden maken. De fiets en de buitenkant zijn gemaakt van koolstof. Dat is een sterk, maar licht materiaal dat veel kan hebben.”

Velox 2 met de cameraatjes waardoor de fietser toch zijn omgeving kan zien. Foto: HPT Delft.

Wist u dat…

… de Nederlandse fietser Fred Rompelberg het absolute fietsrecord op zijn naam heeft staan? Hij haalde ooit 268 km/u. Wel speelde hij een beetje vals: hij reed vlak achter een speciale auto, zodat hij helemaal niet met weerstand te maken had.

Samenwerking met VU
“Dit is het tweede jaar dat het Human Power Team aan de wedstrijd meedoet. We werken ook nu weer samen met een groep studenten van de VU in Amsterdam. Zij studeren bewegingswetenschappen en houden zich vooral bezig met de menselijke kant van de wedstrijd: De fietser zelf. Zelf weten wij niet genoeg af van bijvoorbeeld het afkoelen van het lichaam, hoeveel zuurstof of ventilatie een fietser nodig heeft voor optimale prestaties… Het VU-team vertelt ons wat de beste prestaties op zal leveren, en wij bouwen dat in op de fiets. In die aanpak zijn we uniek, er is geen ander team dat daar met een toegewijde groep aan werkt.Al met al ben je ongeveer een jaar met de wedstrijd bezig. Je begint met een opzet, uiteindelijk kom je bij die ovale trapbeweging uit, bij de spitsere voorkant, bij de camera’s… Daar doe je onderzoek naar, je zet alle modellen in een computer, en je begint met simulaties. En als dat allemaal werkt, begin je met bouwen. Dat komt heel nauw; het frame is tot op de milimeter afgestemd op de fietsers. Als je dus de mal verkeerd giet, kun je eigenlijk opnieuw beginnen. In mei was de fiets dan af, en konden we beginnen met testen.”

De wedstrijd
“In de testen kwamen zowel Sebastiaan Bowier als onze andere rijder, oud-wereldkampioen schaatsen Jan Bos, ongeveer hetzelfde uit de test. Het zijn wel echte concurrenten van elkaar, ze willen natuurlijk allebei dat wereldrecord pakken. Tijdens de trainingen dagen ze elkaar ook telkens uit, wel op een vriendelijke manier hoor. Gezonde concurrentie. De wedstrijd vindt plaats in een plaatsje genaamd Battle Mountain, Nevada, in de Verenigde Staten. Daar ligt een wedstrijdbaan, een stuk asfalt van 10 kilometer lang. Die heb je ook wel helemaal nodig. De eerste 8 kilometer bouw je snelheid op. Er komen dan 200 meter waarin je maximale snelheid wordt gemeten, en de laatste 2 kilometer heb je nodig om af te remmen. En ook die heb je hard nodig, want met zulke snelheden gaat alles heel gevoelig. Daarom kan het stuur ook niet ver draaien; je kunt hooguit een beetje bijsturen.

Klaar om een nieuw wereldrecord neer te zetten? Foto: HPT Delft.

Prestatie
“Het fietsen zelf is een behoorlijke prestatie. Je komt niet makkelijk weg, daar moet je te zwaar voor trappen. Je moet daarom aangeduwd worden door je team tot je een snelheid behaalt waarop je wel kunt fietsen. De fiets is zo gemaakt, dat in feite iedereen er zo op zou kunnen en 70 km/u kan halen. Maar om nog harder te kunnen, heb je wel professionals nodig. Maar je moet ook geluk hebben met weersomstandigheden. Weinig wind en lage luchtvochtigheid, daar hopen we op. We hebben 5 dagen waarin we het record kunnen breken, dus we verwachten wel een succes te behalen!”

Van 10 tot 15 september zit Paul Denissen met het Human Power Team in de VS om het record te verbreken. Meer informatie vindt u op www.HPTdelft.nl.