auto1

Meer dan 1600 kilometer per uur rijden in een auto: is dat haalbaar? De Britten denken van wel. Zij bouwen momenteel de Bloodhound SSC: de snelste auto ter wereld die in 2015 records wil verpulveren door sneller te gaan dan het geluid!

Bloodhound SSC staat voor Bloodhound Super Sonic Car. SuperSonic omdat deze straks sneller zal gaan dan het geluid. En een Car omdat deze – net als de bolide die de meesten van ons voor de deur hebben staan – vier wielen telt en volledig onder controle staat van de bestuurder. Overigens houden daar de overeenkomsten tussen de Bloodhound SSC en jouw auto wel een eind op. De Bloodhound SSC is veertien meter lang, weegt meer dan zeven ton en beschikt over motoren die meer dan 135.000 pk produceren.

Motoren
Aan boord van de Bloodhound SSC vind je flink wat geweld. Zo beschikt deze over onder meer een straalmotor en een raketmotor. In eerste instantie wilden de makers van Bloodhound SSC de auto enkel van een raketmotor voorzien. Maar daar zijn ze op teruggekomen. “Raketten zijn niet zo gemakkelijk te controleren als straalmotoren, dus werd besloten om beide krachtbronnen te combineren en zo aan kracht en controle te winnen,” zo is op de site van Bloodhound SSC te lezen. De motoren (die overigens ook flink wat herrie maken, zoals onderstaand geluidsfragment bewijst) stellen de auto in staat om in 55 seconden tijd te versnellen van 0 naar 1000 mijl per uur (1600 kilometer per uur).

Ontwerp
Maar wie een supersnelle auto wil bouwen, heeft aan krachtige motoren alleen niet genoeg. Het ontwerp van de auto zelf is ook heel belangrijk. Zo moet deze zo min mogelijk luchtweerstand ervaren en zo licht mogelijk zijn. De Bloodhound SSC is gestroomlijnd en door slim gebruik te maken van moderne materialen (onder meer koolstofvezel) relatief licht. Wat verder opvalt aan het uiterlijk van de auto is natuurlijk de enorme vin op de achterzijde. De makers van de auto vergelijken deze met de veren aan het uiteinde van een pijl. Zoals die veren ervoor moeten zorgen dat de pijl voorop blijft, moet de vin ervoor zorgen dat de auto de neus voorop houdt.

bloodhound

Remmen
Gestroomlijnd, licht en uitgerust met superkrachtige motoren: klinkt als een heel snelle auto. En dat is het ook. Maar snelheid maken, is niet het enige waar de makers van de Bloodhound SSC zich mee bezighouden. Want zo’n snelle auto moet ook – het liefst vrij snel – weer tot stilstand kunnen komen. En daarvoor worden verschillende trucjes uit de kast gehaald. Zo kan de luchtweerstand worden vergroot met remkleppen en parachutes en zitten er remmen op de wielen. Omdat de luchtweerstand vergroten het grootste effect heeft als de auto veel snelheid heeft, zullen deze maatregelen als eerste worden getroffen. Pas aan het eind (als de auto ‘slechts 321 kilometer per uur rijdt) worden de remmen op de wielen ingezet.

auto2

De woestijn
Al sinds 2008 wordt er aan de Bloodhound SSC gewerkt. In de afgelopen jaren is er ontworpen, gebouwd en getest. En komend jaar is het tijd voor de echte vuurdoop: een poging om het FIA World Land Speed Record te verpulveren. Dat record staat momenteel op naam van TrustSSC. Deze auto behaalde in oktober 1997 een snelheid van 1227,985 kilometer per uur. Bloodhound SSC zal dat wereldrecord volgend jaar proberen te overtreffen. En wel in een woestijn in Zuid-Afrika. Het gaat om het gebied Haksheen Pan in het noorden van Zuid-Afrika, dicht bij de grens met Namibië. De keuze is op deze woestijn gevallen, omdat er een perfecte baan voor Bloodhound SSC kan worden gerealiseerd. Een baan die minstens 20 kilometer lang, iets meer dan drie kilometer breed en vlak is.

De recordpogingen
Zoals het er nu naar uitziet zal het team de komende maanden nog nodig hebben om de Bloodhound SSC in Groot-Brittannië te testen. Naar verwachting zal de auto ergens in de zomer van 2015 naar Zuid-Afrika worden gebracht, waar vervolgens de recordpoging wordt gedaan. Het is de bedoeling dat de auto tijdens deze recordpoging een snelheid van 1287 kilometer per uur behaalt. Een jaar later zal de Bloodhound SSC op dezelfde plek terugkeren en proberen een snelheid van 1609 kilometer per uur aan te tikken.

Gaat het de Britten lukken om met hun indrukwekkende auto de grenzen van wat momenteel mogelijk is op te zoeken? We gaan het zien!