De beste geologische kaart van Mars is af

mars

Wetenschappers hebben de meest gedetailleerde geologische kaart die tot op heden van Mars is gemaakt, vrijgegeven. De kaart kan meer inzicht geven in het verleden van Mars en handvatten bieden voor toekomstige (bemande) Marsmissies.

De kaart is gebaseerd op observaties van vier ruimtesondes die rond Mars cirkelen. “De ruimtevaartuigen die de laatste decennia Mars verkend hebben, hebben ons begrip van de geologische materialen, gebeurtenissen en processen die het oppervlak vormgaven, vergroot,” vertelt onderzoeker Kenneth Tanaka. “Deze nieuwe geologische kaart brengt dit onderzoek samen en belicht belangrijke verbanden in tijd en ruimte en voorziet ons van informatie om nieuwe hypotheses te genereren en testen.”

Ouder
De kaart laat onder meer zien dat het oppervlak van Mars over het algemeen ouder is dan men vaak denkt. Maar liefst drie keer meer oppervlak dan gedacht blijkt uit het eerste deel van het Noachian te stammen. Dit tijdvak beslaat de periode tussen 4,1 en 3,7 miljard jaar geleden en werd gekenmerkt door veel meteorietinslagen, grootschalige erosie van het Marsoppervlak en waarschijnlijk de aanwezigheid van grote hoeveelheden oppervlaktewater.

Water
De kaart suggereert bovendien dat Mars tot op heden geologisch actief is. Tevens is er bewijs dat grote veranderingen in het wereldwijde klimaat op Mars de tijdelijke aanwezigheid van vloeibaar water aan het oppervlak en net onder de grond mogelijk maakten.

De kaart is niet alleen interessant voor onderzoekers die meer willen weten over de geschiedenis van Mars. De kaart kan ook bepalend zijn voor de toekomst van de rode planeet. “Deze kaart stelt onderzoekers in staat om mogelijke landingsplaatsen voor toekomstige Marsmissies die bijdragen aan een beter begrip van de geschiedenis van de planeet, te evalueren,” stelt directeur van de U.S. Geological Survey, Suzette Kimball.

De kaart kan hier worden gedownload.

"New Global Geologic Map of Mars" - USGS.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door USGS.