Tadaa! Dit is de Hyperloopcapsule van studenten van TU Delft

Met deze capsule hopen de studenten eind deze zomer de door Elon Musk bedachte Hyperloop-competitie te winnen én natuurlijk een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van deze supersnelle transportvorm.

De capsule of pod van de studenten is een prototype op halve schaal. De capsule is zo’n 4,5 meter lang en 1 meter hoog. De complete pod weegt heel weinig en doet qua vorm een beetje denken aan een onderzeeboot.

Competitie
Nog deze zomer zal de capsule moeten bewijzen dat deze niet alleen mooi, maar ook razendsnel is. Dan neemt de capsule namelijk deel aan de Hyperloop Pod Competition in Californië. De pod van TU Delft won eerder dit jaar tijdens de ontwerpfase een ticket om aan deze competitie deel te mogen nemen. De studenten hopen dat hun prototype op de 1,5 kilometer lange testbaan een snelheid van zo’n 400 kilometer per uur gaat behalen.

Een artistieke impressie van de Hyperloopcapsule van de studenten van TU Delft. Afbeelding: Delft Hyperloop.
Een artistieke impressie van de Hyperloopcapsule van de studenten van TU Delft. Afbeelding: Delft Hyperloop.

De Hyperloop
De competitie is bedacht door Elon Musk, ondernemer en visionair, vooral bekend van SpaceX en Tesla. Hij was ook degene die de Hyperloop bedacht. Kort gezegd is de Hyperloop een supersnelle vorm van passagierstransport in een luchtdrukbuis. Capsules met daarin passagiers reizen op kussens van lucht door een tunnel heen. De snelheden kunnen – in theorie – wel oplopen tot 1220 kilometer per uur. Met zo’n snelheid zou een reisje van Leeuwarden naar Parijs maar een half uurtje tijd in beslag nemen.

WIST JE DAT…

…het bedrijf Hyperloop One recent de elektrische motor van de Hyperloop getest heeft en daarbij een snelheid van 483 kilometer per uur behaalde?

Uitdagend
Bedrijven en studententeams wereldwijd hebben het idee van Musk opgepakt en zijn aan de slag gegaan met onder meer het ontwerpen van de capsules. En dat is nog niet zo gemakkelijk, zo vertelde Tim Houter, namens het studententeam van de TU Delft, eerder aan Scientias.nl. “Bij het ontwerpen van een nieuwe auto, dan kun je naar vorige auto’s kijken hoe ze het daar hebben opgelost. Hier was echt alles nieuw en moest alles perfect op elkaar aansluiten wil het één goed presterend geheel worden. Verder heb je natuurlijk te maken met heel andere omstandigheden dan conventionele transportmiddelen. Zodoende moet je je voertuig stabiliseren op veel hogere snelheden, naar deze snelheid kunnen accelereren en afremmen, je wilt zweven om geen mechanisch contact te hebben en veilig kunnen remmen mocht er zich een probleem voordoen. Dit zijn allemaal functies die vervuld moeten worden wat nog nooit gedaan is op zo’n snelheid, en dit maakt het heel uitdagend.”

Minster Henk Kamp onthulde de capsule van de studenten. Met de druppelvormige capsule nemen de studenten het op tegen het studententeam van MIT. Afbeelding: Delft Hyperloop.
Minster Henk Kamp onthulde de capsule van de studenten. Met de druppelvormige capsule nemen de studenten het op tegen het studententeam van MIT. Afbeelding: Delft Hyperloop.

Magneten
In tegenstelling tot veel andere studententeams – en het oorspronkelijke idee van Musk – zweeft de pod van de studenten van TU Delft niet op luchtkussens. De studenten maken in plaats daarvan gebruik van permanente magneten. De baan waarop de pod zich bevindt, is van aluminium en stoot de magneten af, waardoor de capsule gaat zweven. Of die aanpak tijdens de competitie tot winst zal leiden, zal eind deze zomer moeten blijken.

De competitie is bedoeld om de ontwikkeling van de Hyperloop te versnellen. Want als het aan Musk en medestanders ligt, gaat de Hyperloop realiteit worden. En dat is echt geen verre toekomstmuziek, stelde Houter eerder. “Qua technische haalbaarheid moet het binnen nu en vier jaar haalbaar zijn”, zegt hij. “De grootste uitdaging voor de haalbaarheid zal liggen in het verkrijgen van de grond om de Hyperloop op te zetten.” Het zijn allemaal spannende ontwikkelingen en dankzij het studententeam van TU Delft is ook Nederland er zeer nauw bij betrokken.

Bronmateriaal

TU Delft

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd