‘Tankstation’ van nieuwe sterren gevonden

In de Melkweg ontstaan nog steeds sterren. Maar waar halen ze hun brandstof vandaan? Wetenschappers denken dat nu te weten.

Zeker elk jaar ontstaat in de Melkweg een ster die ongeveer net zo groot is als de zon. Voor de vorming van zo’n hemellichaam is enorm veel brandstof nodig. Maar waar halen de sterren dat? In het sterrenstelsel zelf is het immers allang op.

Extern
Onderzoekers gingen daarom op zoek naar externe brandstofleveranciers en denken die nu gevonden te hebben. En wel in de vorm van razendsnelle wolken vol geïoniseerd waterstof. Dit goedje regent als het ware op de Melkweg en vormt zo ingrediënten voor nieuwe sterren.

Vragen
Uit het onderzoek blijkt dat deze wolken dicht genoeg bij de Melkweg voorkomen om echt van invloed te zijn op de stervorming. Maar daarmee zijn nog niet alle vragen beantwoord. Zo is onduidelijk waar de wolken vandaan komen. Zijn ze ontstaan na de oerknal? Of is het weggeslingerd materiaal dat uit de Melkweg komt? Nader onderzoek moet dat uitwijzen.

Het volledige onderzoek naar de ‘tankstations’ van nieuwe sterren is terug te vinden in het blad Science.

"Ionised gas keeps Milky Way's lights on" - Newscientist.com