De eerste taxi’s met verwisselbare batterijen rijden vanaf maandag door de Japanse hoofdstad. Wanneer een accu leeg is, kan deze gemakkelijk vervangen worden door een nieuw, vol exemplaar. De eerste drie taxi’s rijden de komende negentig dagen door Tokio.

“Tokio kan de hoofdstad van elektrische voertuigen worden”, vertelt Kiyotaka Fujii, president van de Japanse afdeling van het bedrijf Better Place. De drie Nissan-auto’s hoeven niet opgeladen te worden wanneer een accu leeg is. Nadat een nieuwe accu is geplaatst, kan het voertuig gewoon weer verder rijden.

In Tokio rijden meer taxi’s dan in andere wereldsteden. In totaal crossen 60.000 taxi’s door de Japanse hoofdstad. Meer dan in New York, Parijs en Londen bij elkaar. Een taxi in Tokio rijdt vaak 300 kilometer op een dag.

De consequenties zijn groot. Taxi’s zijn in Tokio verantwoordelijk voor twintig procent van de totale CO2-uitstoot van alle vervoersmiddelen. En dat is erg veel, want slechts twee procent van alle vervoersmiddelen in Tokio zijn taxi’s.

“Met een goed businessmodel kan deze technologie een stempel drukken op de economie en de gemeenschap”, denkt Minoru Nakamura van een Japans energieagentschap.