Kan een computer net zo schilderen als Rembrandt? Bij het zien van dit portret zul je niet vermoeden dat dit schilderij niet door Rembrandt zelf gemaakt is.

The Next Rembrandt: zo heet het schilderij dat vanmorgen werd onthuld in Amsterdam. Op het schilderij is een man te zien in zwarte zeventiende-eeuwse kleding met een witte kraag en een hoed. Hoewel het portret eruitziet alsof het van de Grote Meester zelf is, is dit doek gemaakt door een computer.

Gesprek
Het doel van dit project is om het gesprek op gang te brengen over de invloed van technologie op kunst. De relatie tussen kunst en algoritmes, data en menselijk ontwerp en technologie en emotie wordt ter discussie gesteld.

Data
Het bijzondere schilderij is 3D-geprint en gemaakt op basis van data van Rembrandts complete oeuvre. Hierbij werd er gebruik gemaakt van deep learning-algroritmes en gezichtsherkenningstechnieken. Het schilderij bestaat uit 148 miljoen pixels en is gebaseerd op 168.263 onderdelen van Rembrandts schilderijen. Dertien lagen UV-inkt werden er over elkaar heen geprint om een realistische schilderijtextuur te creëren.

“Kun je een computer leren om te schilderen zoals Rembrandt? Kun je het artistieke DNA van Rembrandt gebruiken om nieuwe kunst te creëren?”

Schilderen als Rembrandt
De Meester van Licht en Schaduw werd tot leven gewekt om nog één schilderij te maken. Alleen is dit keer data de schilder en technologie het penseel. “Toen we met dit project begonnen wisten we niet wat het resultaat zou zijn,” zegt Bas Korsten, Executive Creative Director van J. Walter Thompson Amsterdam. “Kun je een computer leren om te schilderen als Rembrandt? Kun je het artistieke DNA van Rembrandt gebruiken om nieuwe kunst te creëren?” vraagt hij zich af. “Het enige wat ik kan zeggen over het schilderij is dat ik een persoon zie, niet een computerbeeld.”

Complex
Het portret is het resultaat van een zeer gedetailleerd en complex proces, waar een team van datawetenschappers, ontwikkelaars, technici en Rembrandt-experts aan mee werkten. Allereerst werden alle 346 schilderijen van Rembrandt geanalyseerd. Nadat bepaald was dat het nieuwe schilderij een portret moest worden, werd er softwaresysteem ontwikkeld die in staat was Rembrandt te begrijpen op basis van geometrie, compositie en materialen. De geleerde principes werden vervolgens toegepast om de stijl te kopiëren en nieuwe gezichtskenmerken te ontwerpen. Door pixeldata om te zetten naar hoogtedata, kon de computer de penseelstreken van Rembrandt namaken. Ten slotte werd er een geavanceerde 3D-printer gebruikt om het schilderij tot leven te wekken.

Elk onderdeel werd met de computer nauwkeurig bepaald.

Elk onderdeel werd met de computer nauwkeurig bepaald.

Meer dan achttien maanden was het team bezig om het werk van Rembrandt te analyseren en een nieuw kunstwerk neer te zetten. Het schilderij zal binnenkort tentoongesteld worden aan het publiek.